Helkroppspass – 8 övningar med gummiband

Helkroppspass – 8 övningar med gummiband

Att köra övningar med gummiband är bland det billigaste och smidigast som finns för hemmaträning, på resan eller utomhus. Dessutom är träning med gummiband väldigt skonsamt, vilket är bra för dig som är nybörjare, har en skada du behöver rehabilitera eller kring en graviditet. Här hittar du 8 effektiva övningar med gummiband för hela kroppen.

Om övningar med egna kroppen är nr 1 smidigaste träningen du kan köra överallt, är ett övningar med gummiband nr 2. Det tar liten plats hemma eller i väskan när du reser och funkar perfekt att träna med på liten yta. Här får du ett helkroppspass med 8 övningar, samt förslag på upplägg och en rekommenderad exertube från Refit.

▶︎ Läs mer om Refit och hitta dina träningsredskap här.

8 övningar med gummiband

1. Knäböj med sidospark

Vad? Rumpa, lår.

Hur? Knyt gummibandet till en ögla och trä runt fotleden. Sitt djupt ner med knäna pekande utåt. Kom upp och sparka åt sidan med ett ben i taget. Kom ihåg att hålla emot så att rumpan är aktiverad hela tiden.

2. Axelpress

Vad? Axlarna.

Hur? Stå med en/två fötter på gummibandet (beroende hur tung övning du önskar). Håll knogarna mot taket, starta i axelhöjd och pressa rakt upp. Bromsa på vägen ner.

3. Sittande rodd

Vad? Ryggen, baksida axlar, biceps.

Hur? Linda gummibandet om fötterna/en stolpe. Sitt med rak rygg, aktiva magmuskler, kom bak med axlarna och dra sedan mot nedre delen av magen med överarmarna nära kroppen. Spänn åt mellan skulderbladen, bromsa och sträck ut till position 3a igen.

4. Rumpspark

Vad? Rumpan och ländryggen.

Hur? Knyt gummibandet till en ögla. Stå på alla 4 med gummibandet spännt mellan dina båda fötter. Sparka med fotsula upp mot taket, spänn rumpan ordentligt och bromsa på vägen ner.

5. Axeldrag åt sidan

Vad? Axeln.

Hur? Stå med en fot på bandet. Ta tag med motsatt hand och dra i en bågformad rörelse åt sidan och bakåt.

6. Magrotation

Vad? Coremusklerna och främst sidan.

Hur? Stå på ena delen av gummibandet. Håll med raka armar i andra änden och dra med hjälp av magmusklerna i en båge åt andra sidan, uppåt. Bromsa på tillbakavägen.

7. Tricepspress

Vad? Triceps/baksidan av överarmen.

Hur? Håll om gummibandet så att armbågen pekar rakt uppåt och ta tag med andra handen underifrån. Sträck ut armen uppåt med hjälp av tricepsmusklerna och bromsa på vägen ner.

8. Bicepscurl

Vad? Biceps/framsidan av överarmen.

Hur? Stå med en eller två fötter på gummibandet. Håll i handtagen med utsträckta armar intill sidan av kroppen. Böj med kraft från biceps. Bromsa på vägen ner.

Upplägg:

Gör alla övningar 3 x 12 gånger (för varje sida), eller kör dem som en cirkel med 45 sekunders träning och 15 sekunders vila i 3 varv.

I träningsprogrammet använder vi Refit Basic Exertube

Exertube är ett mångsidigt träningsredskap för hela kroppen.
Det från Refit är 140 cm långt med vadderade handtag för ett extra skönt och säkert grepp.

▶︎ Läs mer och beställ din Refit Basic Exertube här.

Om Refit

Refit är ett svenskt varumärke som ursprungligen specialiserade
sig på rehab produkter inom segmentet band, slang och boll. Alla latexprodukter tillverkades i Thailand och råvaran är av högsta kvalitet. Tillverkningen är certifierad och produkterna går igenom tuffa kvalitetstester innan de godkänns.

På kort tid har Refit blivit ett av Sveriges mest sålda märken inom hemmaträning med band och slang, och avtal med nya återförsäljare tecknas hela tiden. Produkterna är i grund desamma som de alltid varit, men banden får nya dimensioner av bredd och längd efter det att efterfrågan på  nya produkter för nya träningsformer utvecklas.

Idag består utbudet av rubberbands, minibands, powerbands, platta band i olika längd, exertubes, ski-expander, bollar med mera.

Unikt med produkterna från Refit

  • Biologisk nedbrytbara produkter
  • ISO 14001 certifiering
  • FDA godkända
  • Thailand Trust (miljövänlig tillverkning och socialt ansvar)

Lycka till med din träning!

▶︎ Läs mer om Refit och hitta dina träningsredskap här.

 

Om du missat våra tidigare förslag på träningsprogram som passar för hemmaträning, på resor och utomhus hittar du ett styrketräningsprogram med egen kroppsvikt här, förslag på 6 övningar du kan göra på en bänk härett pass med TRX/anna suspension trainer här och nu alltså ett med gummiband. 

Text: Anna Lissjanis

Foto: Derin Sunneson 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras