Sex tuffa övningar för att maximera din benstyrka – cirkelträning att göra hemma

övningar för benen

Starta veckan med ett tufft pass med sex olika övningar som ökar din benstyrka.
Det ska inte vara svårt att träna. Att träna hemma gör träningen lättillgänglig, smidig och enkel. Att träna utomhus är dessutom ett plus. All träning som genomförs är bra träning. Här visar vi dig ett bra pass som du enkelt kan göra hemma.

Sex övningar som förbättrar din benstyrka

Passet är gjort tillsammans med vår bloggare Vickan och innehåller sex olika övningar som du gör i 60 sekunder, med 10 sekunders vila mellan varje övning. När du har gjort alla sex övningar, dvs ett helt varv, så vilar du i en minut innan du börjar om. Gör så många varv du känner att du orkar. Vickan gjorde fem varv och det tog cirka 40 minuter.

benstyrka

Squathopp med criss cross

Gå ner i en djup squat. Gör ett upphopp rakt upp. När du sedan landar, har du benen i kors. Första gången höger ben längst fram. Ner i en ny djup squat, hoppa upp och landa i kors med benen denna gång med vänster ben längst fram.

benstyrka

Planka med benutdrag i gummiband

Stå i planka på raka armar. Ha ett gummiband mellan fötterna. För ett ben i taget ut åt sidan. Håll emot på tillbakavägen. Spänn magen genom hela övningen.

benstyrka

Burpees med saxhopp och squat

Gör först ett saxhopp (djupt utfall) med höger ben fram. Hoppa direkt och gör ett saxhopp med vänster ben fram. Hoppa ut i en bred squat. Sätt ner armarna i golvet och hoppa ut i plankposition på raka armar. Hoppa ihop grupperat, res dig upp och gör ett nytt saxhopp.

benstyrka

Mountainclimber med gummiband

Ha gummibandet runt fötterna. Stå i plankposition på raka armar. Lyft ett ben i taget. För knät mot armbågen på höger sida. Tillbaka till startposition. Gör samma sak fast med vänster knä. Alternera.

benstyrka

Hoopjumps

Ha en medicinboll eller annan tyngd i händerna. Doppa vikten i marken, lyft vikten eller bollen och gör sedan ett upphopp rakt upp och för vikten/ bollen snett ovanför ditt huvud. Gå ner i startposition igen och börja om.

benstyrka

Utfall med vridning (vikt i händerna)

Stå med fötterna ihop gör ett utfall med höger ben framåt. Landa så att knät är ovanför foten. När du är där, vrid överkroppen åt höger. Följ med med blicken. Vrid tillbaka. Res dig upp till startposition. Gör ett utfall med vänster ben framåt. Vrid åt vänster. Följ med med blicken. Tillbaka till startposition.

 

cirkelträning

 

Träningspasset är gjort av Vickan. Kika in hennes blogg ”Life in a happy way” för fler träningstips.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras