Parträningspass med Pischa – 6 kroppsviktsövningar med kompis

Kombinera det bästa av världar – lekfull och effektiv utomhusträning och tid ihop med en vän under ett parträningspass. Här visar Pischa Strindstedt, främst känd som en av tränarna i Biggest Looser, dig sex roliga parövningar. De enda redskap ni behöver är era egna kroppar.

Parträningspass med Pischa – 6 kroppsviktsövningar med kompis

1. PLANKA PÅ PLANKA

En utmanande planka där vi använder varandra både som stöd men också motstånd.

• Placera kroppen i en push-up-position.

• Sätt därefter upp benen på varandras skulderblad.

• Stå 30 sekunder och byt sen position. Upprepa 3 gånger var.

2. DIPS PÅ ”BORDET”

Här står en person i positionen ”bordet” och den andra personen placerar sina händer på den andres knä.

• Lägg vikten på armarna.

• För dig som gör dips blir övningen tyngre med raka ben och lättare om du placerar fötterna närmare rumpan.

• Jobba djupt ner och upp i dips genom att böja armarna så att armbågarna pekar bakåt.

• Gör 10 dips och byt sedan plats med varandra. Upprepa 3 gånger var.

3. PUSHUP PÅ PUSHUP

• Placera en av er på backen med skuldror och axlar stabilt nedtryckta i golvet.

• Person nummer två placerar sig i en plank position genom att stödja på liggande personens händer.

• Backa bak med benen så långt som känns stabilt och starkt, utför en pushup.

• Gör 10 push-ups var. Upprepa 3 gånger var.

4. BUDDY SQUAT

• Ta ett starkt grepp under din kompis knäveck.

• Böj på benen i en squat och lyft.

• Upprepa 10 stycken squats innan ni byts av.

5. FYRKANTEN

• Börja med en dubbelplanka med ansiktet bort från varandra.

• Personen överst håller antingen i sin kompis anklar alternativt i backen, det som känns bäst och tryggast.

• Sedan sätter sig personen underst upp med raka armar och personen överst fäller i höften till ett halvt handstående.

• Gör 10 gånger var. Upprepa 3 gånger.

6. RUMPFLYTTEN

• Ligg sida vid sida med rumporna bredvid varandra och ansiktet pekandes åt olika håll.

• Koppla ihop händerna under låren och förflytta era kroppar till varandras motsatta sida genom ett höftlyft med raka ben.

• Inga fötter i backen.

• Jobba 5 gånger åt varje håll x 3.

Bra jobbat!

Fler förslag på parträningspass och annan träning som passar så här i sommartider:

Pischa Strindstedt

Ålder: 33 år

Bor: Stockholm

Jobbar som: Personlig tränare och driver sitt egna koncept Wörkout med både gruppträning och träningsresor.

Aktuell med: Tränare i Biggest Looser, egna träningsstudios Wörkout the studio. Utsedd till Årets PT 2016 på Guldhjärtat.

Blogg: pischas.se

Instagram: @pischas

 

Foton: Oscar Jettman

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras