7 starka skäl till att du ska träna benen

Dina ben. Kroppsdelarna som tar dig framåt i livet, som du förhoppningsvis kan gå, springa och uppleva nya platser med – ta hand om dem väl. Här ger vi dig 7 starka skäl till att även träna benen.

Dagens träningstema är benträning och som vanligt börjar vi med det som är bra att veta om allt du tar dig för – VARFÖR! Här ger vi dig 7 starka skäl till att träna dina ben.

Varför träna benen? 7 starka skäl

1: Du blir stark. Genom att ha starka ben kommer denna styrka automatiskt ”smitta” de andra musklerna i kroppen. Benmusklerna är nämligen några av våra största muskler på kroppen och som bekant arbetar sällan en muskel ensam. Man kan liksom säga att muskler motiverar varandra. ”Hey kompis! Nu kör vi!”

2: Bättre stabilitet. Genom att genomtänkt träna dina ben kommer balans och stabilitet bli bättre i hela kroppen.

3. Nytta i vardag och idrott. Benstyrka gör dig uthållig i såväl vardagen som de flesta idrotter. Tänk bara vilken nytta du har av dem när du går i trappor, till affären, jobbet, vid samtliga bollsporter, för driv i löpningen, cykling, simning, gymnastik, friidrott, skidåkning… ja nästan allt!

4. Prehab. Vältränade benmuskler minskar risken för olika skador.

5. Corestyrka. Du får även en vältränad core genom att träna ben regelbundet. Musklerna hänger ihop med varandra och detta gäller verkligen core- och benmuskler.

6. Ökad förbränning. Att träna benen kommer också leda till att du förbränner mer kalorier än vad du gör vid träning av andra muskler eftersom benen tar lång tid för återhämtning och på grund av dess storlek. Din metabolism kommer därför att öka.

7. Powerkänsla. Benträning är svettigt, tungt och jobbigt vilket ger extra utdelning i form av endorfiner och powerkänsla.

styrketräning tjej

Så, med alla dessa positiva anledningar – blir det ett benpass i dag måntro?

Fler rekommenderade lästips till din benträning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras