”Jag som springer behöver inte träna benen..” 7 skäl att tänka om

Dina ben. Kroppsdelarna som tar dig framåt i livet, som du förhoppningsvis kan gå, springa och uppleva nya platser med – ta hand om dem väl. Här ger vi dig ytterligare 7 starka skäl till att inte skippa din ”bendag”, att även träna benen.

Hoppar du över att träna benen eftersom du springer mycket? Eller för att få en mer Y-formad siluett genom att enbart styrketräna överkroppen? Kanske kan vi få dig att tänka om, eftersom det finns flera fördelar med att prioritera styrka för dina ben och som vanligt är det bra att veta VARFÖR du ska göra något för att öka motivationen. Här ger vi dig 7 starka skäl till att träna dina ben.

Varför du ska träna benen? 7 starka skäl

1: Du blir stark. Genom att ha starka ben kommer denna styrka automatiskt ”smitta” de andra musklerna i kroppen. Benmusklerna är nämligen några av våra största muskler på kroppen och som bekant arbetar sällan en muskel ensam. Man kan liksom säga att muskler motiverar varandra. ”Hey kompis! Nu kör vi!”

2: Bättre stabilitet. Genom att genomtänkt träna benen kommer balans och stabilitet bli bättre i hela kroppen – även inför löpningen.

3. Nytta i vardag och idrott. Benstyrka gör dig uthållig i såväl vardagen som de flesta idrotter. Tänk bara vilken nytta du har av dem när du går i trappor, till affären, jobbet, vid samtliga bollsporter, för driv i löpningen, cykling, simning, gymnastik, friidrott, skidåkning… ja nästan allt!

4. Prehab. Vältränade benmuskler minskar risken för olika skador. Detta är främsta faktorn att styrketräna benen för dig som springer, eftersom löpning är extra tufft för våra leder och musklerna skyddar och stabiliserar.

5. Corestyrka. Du får även en vältränad core genom att träna ben regelbundet. Musklerna hänger ihop med varandra och detta gäller verkligen core- och benmuskler.

6. Ökad förbränning. Att träna benen kommer också leda till att du förbränner mer kalorier än vad du gör vid träning av andra muskler eftersom benen tar lång tid för återhämtning och på grund av dess storlek. Din metabolism kommer därför att öka.

7. Powerkänsla. Att träna benen är svettigt, tungt och jobbigt vilket ger extra utdelning i form av endorfiner och powerkänsla. Den kan vi inte få nog av!

styrketräning tjej

Så, med alla dessa positiva anledningar – blir det ett benpass idag måntro? 5 bra benövningar hittar du här!

Fler rekommenderade lästips för att träna benen

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.