Räckhäv – veckans övning i film

räckhäv veckans träningsövning film

Räckhäv är en superövning av flera anledningar. Här förklarar vi varför och visar hur den går till i veckans träningsfilm.

Många av oss sitter flera timmar framåtlutade över våra datorer vilket både kan försämra vår hållning och ge andra fysiska besvär. Men det finns övningar som hjälper dig att motverka detta och som går att utföra lite var stan. En av dem är räckhäv, där allt du behöver är en stång, ett räcke, ett stadigt bord, en studsmatta, en våningssäng eller varför inte gå ut i lekplatsen och kör i en klätterställning?

Räckhäv – tutorial med tekniktips

  1. Håll lite mer än axelbredd – häng under en stång/räcke.
  2. Kom bak med axlarna – aktivera mellan skulderbladen.
  3. Dra bröstet mot stången med ryggmusklerna.
  4. Knip åt mellan skulderbladen.
  5. Bromsa kroppsvikten på vägen ner.

Progression av räckhäv:

  • Gör din räckhäv lättare genom att ta mer hjälp av böjda ben eller att köra vid en högre stång.
  • Gör övningen tyngre genom att hänga djupare ner eller att komma upp med benen högt och lägga en vikt på höften.

Lycka till!

Text: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör

 

P.S. Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide!

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.