Planka med armbågsgång – veckans superövning

Planka med armbågsgång

Träna dina coremuskler samtidigt som axlarna och armarna stärks vid en planka med armbågsgång. En effektiv övning som utmanar kroppen att bygga corestabilitet och styrka i rörelse. Här visar PT Lisa Johansson hur du gör.

För att träna upp de inre coremusklerna rekommenderas ofta plankan, en övning som går att utföra på många olika sätt beroende på vilken nivå som passar dig. Välj hellre en lätt variant av planka där du har god kontakt med de inre coremusklerna och orkar hålla spänningen, än en svår där andra muskler tar över. Och när du klarar en nivå finns det nya utmanande moment att lägga till – som den här.

Genom att involvera rörelse i din planka jobbar du mer likt vardagen där du sällan är stilla och har nytta av ett bra stöd när du utför dina sysslor.

Planka med armbågsgång

1. Stå i en hög planka med raka armar med anspända mag- och coremuskler.

2. Gå ner på en armbåge i taget och eftersträva att höften är parallell hela tiden.

3. Kom tillbaka upp, med en arm i taget.

4. Upprepa förslagsvis 3 x 10 gånger med någon minuts vila/annan övning mellan varje set.

Övning: Lisa Johansson, personlig tränare på Actic och uppskattad bloggare här på SportHälsa.

Text och foto: Anna Lissjanis, Content Manager på SportHälsa.

Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide! 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.