8 knep för att behålla träningsmotivationen i sommar

behålla träningsmotivationen

Har du svårt att behålla träningsmotivationen under semestertiden? Det är inte helt ovanligt när ledigheten kommer och solstolen lockar allra mest. Men vi törs lova att du njuter ännu mer av den och allt annat under sommaren, uppblandat med svettiga träningspass. Här ger vi dig åtta förslag som kan få dig att behålla träningsmotivationen.

8 knep för att behålla träningsmotivationen i sommar

1. Sänk ribban och träna det du gillar. Tycker du inte att träningen är kul eller blir till ett stort projekt kommer du förmodligen tröttna ganska snart. Se istället till att du tränar det just du gillar och gör det enkelt för dig. Låt lusten styra, utan press och höga mål.

2. Äventyrsträna! Upptäck omgivningen till fots, på cykel eller varför inte simmandes. En perfekt aktivitet att göra på semesterresan ihop med familj och/eller vänner. Se ut ett mål och ta er dit med egen maskin.

3. Tänk nytt! Ta sommaren som en period att prova på nya aktiviteter. Paddla kajak, klättra, vandra i fjällen, simma, cykla mountainbike, spela tennis eller annat du inte gjort tidigare. Utvecklande och kanske hittar du en ny favoritsport?

4. Träna tillsammans med någon/några. Det är inte alltid så lätt att motivera sig själv till att gå och träna. Skaffa en träningskompis eller kör med någon i din familj. Hjälps åt att motivera och peppa varandra med träningen.

5. Träna hemma/utomhus. Föredrar du inte att gå till gymmet eller helt enkelt inte har tid är det utmärkt att träna hemma. Ladda ner tränings-appar som får dig att bli riktigt pepp, här 5 tips på yoga och meditations-appar. Träna utomhus med smidiga redskap som gummiband eller TRX, egen kroppsvikt, att simma, jogga, yoga och cykla.

6. Hitta inspiration på sociala medier. Det finns otroligt många duktiga träningsinspiratörer i sociala medier som får vem som helst att bli riktigt pepp på att börja träna. Här hittar du peppande träningsinspiratörer på Instagram!

7. Anmäl dig till ett peppande lopp! Att ha ett specifikt datum att sikta mot är något av det bästa sättet att få motivation till att träna. Här hittar du en guide till flera lopp för både löpare, cyklister och rullskidåkare.

8. Varför tränar du? Ställ dig själv frågan varför just du går och tränar? Förmodligen inte för att börja om varje höst? Ditt svar kan ge den extra kick till att gå och träna du behöver när motivationen inte är där.

Lycka till med din träning och njut av sommaren!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras