3 rörlighetsövningar för skuldran – veckans träningsfilm

3 rörlighetsövningar för skuldran

Styrketräning är toppen och att jobba har också sina fördelar, men både träning och stillasittande framför exempelvis datorer kan försämra din hållning och göra dig stel. Det finns dock sköna och effektiva övningar som motverkar detta. I veckans träningsfilm visar PT Lisa dig tre välgörande rörlighetsövningar för skuldran.

Vi blir allt mer stillasittande framför skärmar och en vanlig lösning är att kompensera med högintensiv träning. All rörelse är bättre än ingen, men både inaktivitet och hård träning kan göra dig stel – något som begränsar dig och på sikt kan göra dig mer skadebenägen.

Om du tycker det är svårt att veta hur du ökar din rörlighet är exempelvis yoga eller pilates bra pass som ger dig detta, men du kan också lära dig att köra det på egen hand. I det här filmklippet visar Lisa dig tre exempel för att aktivera musklerna mellan skulderbladen och mjuka upp kring skuldran. Gör förslagsvis övningarna inför/efter din vanliga träning, som en paus på kontoret eller varför inte hemma, som en skön inledning eller avslutning på dagen? 

3 rörlighetsövningar för skuldran 

1. Skulderrotation med pinne

2. Huksittande skulderrotation med vikt

3. Stående skulderaktivering

Varför du ska göra övningar som dessa? Fördjupa dig och läs 4 fördelar med rörlighetsträning och få ytterligare övningstips här. Lycka till!

 

Text och film: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör

Övning: Lisa Johansson, personlig tränare och bloggare som du är välkommen att följa här på SportHälsa.

 

Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide! 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras