Vårpepp eller depp? Så förebygger du vårdepression

vårdepression

Våren är en lurig årstid. Vissa blir pigga och glada medan andra blir trötta och drabbas av vårdepression. Hur kommer det sig? Borde inte ALLA vara sprudlande lyckliga över att solen, värmen och blommorna är tillbaka? Nej, det är helt normalt om du känner dig nedstämd och kunskapen om varför kan få dig att må bättre. Här reder vi ut orsaken och vad du kan göra för att förebygga vårdepressionen.

Våren kan vara en jobbig årstid för vissa av oss, då det plötsligt är det mycket ljusare ute. Vår biologiska klocka hinner inte alltid med i de snabba växlingarna och det kan vara svårt att ställa om sig till längre dagar med mer ljus. Skiftningen från mörkret till ljuset får kroppen i obalans samtidigt som vi förväntas vara lyckliga över att sommaren är på väg.

Cirka fem procent av Sveriges befolkning lider av depression på grund av årstidsväxlingarna. Den vanligaste formen är depression under höst och vinter på grund av mörkret, men vissa drabbas som sagt även under våren. Depressionen anses bero på D-vitaminbrist i kroppen under vinterhalvåret, men i båda fallen även på genetisk ärftlighet eller om du har en lägre nivå av signalsubstansen serotonin – lyckohormonet.

Enligt Annika Tibblin, legitimerad psykolog, löper även personer som haft en otrygg anknytning och/eller är stresskänsliga högre risk att drabbas av årstidsbunden depression. Anledningen är dessa personer redan från början producerar lägre halter av serotonin.

– Årstidsbunden depression existerar inte vid ekvatorn, utan blir vanligare ju längre norrut respektive söderut du kommer, där svängningarna i ljuset finns. Ser man till mänsklighetens historia har vi ju bott i Afrika nästan hela tiden. Biologiskt sett är vi inte riktigt anpassade för de här årstidsförändringarna, säger hon.

6 tecken på att du drabbats av vårdepression

  • Extrem trötthet som inte blir bättre hur mycket man än sover.
  • Sug efter kolhydrater.
  • Likgiltighet.
  • Minskad sexlust.
  • Sömnstörningar med för tidigt uppvaknande.
  • Koncentrationssvårigheter.

Vårpepp eller depp – så förebygger du vårdepression

Så gör du för att förebygga vårdepression – 8 tips

  • Hjälp kroppen med dygnsrytmen genom att lägga dig i tid och säkerställa tillräckligt många timmars sömn.
  • Undvik skärmar efter klockan 22.00. Ljuset från våra mobiler och datorer kan röra till det för melatoninnivåerna.
  • Dra upp rullgardinen på morgonen så att du hjälper kroppen förstå att det är dag.
  • Var ute så mycket du kan mellan klockan 10 och 14, där du ser till att ljuset når in via ögat.
  • Motionera eller promenera gärna utomhus mitt på dagen.
  • Undvik stora mängder alkohol.
  • Boosta dig med mat som innehåller tryptofan, till exempel mjölk, kött, fisk, ägg och valnötter. Livsmedel som höjer serotoninnivåerna.
  • Träna! En annan bra metod att höja nivån lyckohormoner i kroppen på ett naturligt sätt.

 

Text: Anna Lissjanis

Källa: Psykologiguiden.se och Annika Tibblin, leg. psykolog.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras