Varför träna ryggen?

Varför träna ryggen?

Ryggen. Kanske viktigast att träna av allt och därför något vi gärna lyfter lite extra den här veckan. Som vanligt med något som alltid är bra att ha i ryggraden inför det du tar dig an – ditt VARFÖR!

Det är lätt att fokusera på det du ser i spegeln, men faktum är att in- och baksidan oftast är det vikigaste att träna. Ryggen kan liknas vid kroppens stöttepelar som består av ganska komplex muskulatur. Här kan du läsa om fördelarna med att träna den.

Varför träna ryggen?

– Med en mer vältränad rygg får du bättre hållning. Magmusklerna och ryggmusklerna bidrar tillsammans till en upprät, snygg hållning och rak rygg. 

– En stark rygg reducerar skaderisken, såväl i vardagen som inom annan träning. Ett varierat och mångsidigt träningsprogram för ryggen i kombination med god teknik kan leda till en starkare och friskare rygg. 

– Har du ett stillasittande arbete är det extra viktigt att styrketräna ryggen. Smärta och värk i ryggen kan motverkas med ryggövningar.

– Genom att du ökar muskelmassan i ryggen blir belastningen inte lika stor på ditt skelett.

– Minska belastningen på ryggen eller redan uppkomna ryggsmärtor på grund av överansträngda muskler, genom att träna upp de stabiliserande inre bålmusklerna.

Nu vet du varför du ska träna din viktiga rygg och följande dagar går vi igenom hur. Hang on!

 

Text och foto: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras