Varför träna ryggen?

varför träna ryggen

Ryggen. En av dina viktigaste kroppsdelar, vilket vi vill lyfta lite extra framöver. Men varför träna ryggen? Som vanligt inleder vi med något som alltid är bra att ha i ryggraden inför det du tar dig an – starka skäl!

Det är lätt att fokusera på det du ser i spegeln, men varför träna ryggen? Faktum är att din in- och baksida oftast är viktigast att stärka, även om du tränar för att trivas med ditt utseende. Ryggen kan liknas vid kroppens stöttepelare, som även påverkar framsidan och består av ganska komplex muskulatur. Här kan du läsa om fördelarna och varför träna ryggen är så bra.

Varför träna ryggen?

1. Med en mer vältränad rygg får du bättre hållning. Magmusklerna och ryggmusklerna bidrar tillsammans till en upprät, snygg hållning och rak rygg.

2. En stark rygg reducerar skaderisken, såväl i vardagen som inom annan träning. Ett varierat och mångsidigt träningsprogram för ryggen i kombination med god teknik kan leda till en starkare och friskare rygg.

3. Förenkla din vardag. Har du ett stillasittande arbete är det extra viktigt att styrketräna ryggen, men även som frisör, förskolelärare med mera. Detta gäller även inför privatlivet, där du har stor nytta av en stark rygg och smärta och värk i ryggen kan motverkas med träning.

4. Skona skelettet. Genom att du ökar muskelmassan i ryggen blir belastningen inte lika stor på ditt skelett.

5. Prehab och rehab. Minska belastningen på ryggen eller redan uppkomna ryggsmärtor på grund av överansträngda muskler, genom att träna upp de stabiliserande inre bålmusklerna.

Nu vet du varför du ska träna din viktiga rygg och här kan du läsa om hur.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras