Varför träna coremusklerna?

Varför träna coremusklerna?

Veckans träningstema är coreträning. Träning av kroppens centrum som du hör på namnet. På liknande sätt som en frukt växer runt sin kärna gör människokroppen det, men varför är det så bra att träna dina coremuskler? Här hittar du sex starka motivationsfaktorer.

Coreträning får du i det mesta du gör, bara att stå upprätt involverar musklerna. Då du fokuserar på specifika coreövningar är det för att skapa styrka och stabilitet i området runt främst mage och rygg där vi ofta är svaga. En stark core är bra för såväl hållningen som för en skadefri kropp. God kontakt med den ökar vår kroppskännedom och hjälper oss i vardagen.

Varför coreträning – sex fördelar:

1. Du får bättre kroppshållning.

2. Coremusklerna hjälper dig att stärka musklerna som stödjer ryggraden.

3. Du ökar stabilitet och balans i kroppen

4. Stabilitet kring ryggraden kan hjälpa mot ryggbesvär.

5. Du stärker magmusklerna och stimulerar matsmältningen.

6. Starkra coremuskler ger en ökad kraft även i övriga kroppsdelar genom mer stabilitet.

Coreträning innefattar alla statiska och dynamiska positioner och därför behövs inte alltid specifika coreövningar om du involverar coren i din övriga träning och vardag. Däremot kan det vara lite klurigt att få kontakt med musklerna där inne. Hur du gör det går vi igenom i morgon.

Text och foto: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras