Varför träna axlar?

Varför träna axlar?

Axlar är extra roligt att träna tycker jag. Lagom ansträngande, övningar åt alla möjliga håll och ofta en prioriterad muskelgrupp eftersom den ger en ståtlig och stark siluett. Men vad mer? Den här veckan axlar vi upp på tema axelträning och startar med att ge dig ditt viktiga VARFÖR du ska träna dina axlar.

Breda, fylliga axlar är något som imponerat på oss människor i alla tider. Muskelgruppen signalera trygghet, stabilitet och ger ett ståtligt intryck hos många. Vi säger axlar, men det är mer komplicerat än så.

Axelns fem muskler:

1. Musculus Deltoideus, den ytliga kappmuskel. Djupare finns sen en manschettmuskel, det vill säga rotatorkuffen som huvudsakligen är uppbyggd av fyra muskler:

2. Subscapularis

3. Supraspinatus

4. Infraspinatus

5. Teres minor

Dessa fem muskler är ansvariga för huvudsakliga rörelser av axelleden. Musculus deltoideus fungerar som startmotor och sedan hjälper olika delar av rotatorkuffen till vid olika moment för att få ett mjukt och kraftfullt rörelsemönster. Det är den förstnämnda som de flesta av oss lägger mest fokus på att träna då det är den som syns mest i spegeln, men alla delar är viktiga.

Varför träna axlar?

– Dina axlar är med i nästan alla rörelser du gör med armarna. Därför är det en extremt utsatt muskelgrupp som många får problem med och extra viktig att stärka.

– Musklerna i dina axlar hjälper till att håller axelleden på plats och förebygger problem som instabilitet, smärta pågrund av inklämning eller inskränkt rörlighet.

– Träning av framför allt axlarnas baksida bidrar till en bra hållning. Många blir förkortade i framsidan på grund av framåtlutad position framför skrivbordet, men det motverkas genom att stärka musklerna i bröstryggen och baksida axlar.

– Axlarna är en viktig muskel de flesta idrotter, som handboll, längdskidåkning, simning och paddling. Där har du extra fördel av vältränade axlar.

Nu vet du VARFÖR du ska prioritera dina axlar på gymmet och kommande dagar går vi igenom HUR. Hang on!

Text och foton: Anna Lissjanis, personlig tränare och Content Manager på SportHälsa.

P.S. Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide! 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras