Varför träna axlar? 4 viktiga skäl

Att träna axlar – lagom ansträngande, övningar åt alla möjliga håll och ofta en prioriterad muskelgrupp eftersom den ger en ståtlig och stark siluett. Men vad mer? Här axlar vi upp med några viktiga VARFÖR du ska träna dina axlar.

Breda, fylliga axlar är något som imponerat på oss människor i alla tider. Känner du igen dig? Muskelgruppen signalera trygghet, stabilitet och ger ett ståtligt intryck hos många. Vi säger axlar, men det är mer komplicerat än så. Här förklarar vi muskelgruppens anatomi.

Axelns fem muskler:

1. Musculus Deltoideus, den ytliga kappmuskel. Djupare finns sen en manschettmuskel, det vill säga rotatorkuffen som huvudsakligen är uppbyggd av fyra muskler:

2. Subscapularis

3. Supraspinatus

4. Infraspinatus

5. Teres minor

Dessa fem muskler är ansvariga för huvudsakliga rörelser av axelleden. Musculus deltoideus fungerar som startmotor och sedan hjälper olika delar av rotatorkuffen till vid olika moment för att få ett mjukt och kraftfullt rörelsemönster. Det är den förstnämnda som de flesta av oss lägger mest fokus på att träna då det är den som syns mest i spegeln, men alla delar är viktiga.

övningar med hantlar

Varför träna axlar?

  • För funktionen. Dina axlar är med i nästan alla rörelser du gör med armarna, alltså en viktig hjälp i din vardag. Det är även en extremt utsatt muskelgrupp som många får problem med och extra viktig att stärka.
  • Minska skaderisken. Musklerna i dina axlar hjälper till att håller axelleden på plats och förebygger problem som instabilitet, smärta pågrund av inklämning eller inskränkt rörlighet.
  • För bättre hållning. Framför allt genom träning av axlarnas baksida. Många blir förkortade i framsidan på grund av framåtlutad position framför skrivbordet, men det motverkas genom att stärka musklerna i bröstryggen och baksida axlar.
  • Ökad prestation. Axlarna är en viktig muskel de flesta idrotter, som handboll, längdskidåkning, simning och paddling. Där har du extra fördel av vältränade axlar.

Nu vet du VARFÖR du ska prioritera dina axlar på gymmet och framöver går vi igenom HUR. Hang on!

 

P.S. Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet. D.S.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.