Träna rätt – Undvik dessa träningsmissar

Träna rätt – Undvik dessa träningsmissar

Misstag är något vi alla gör, och det sker inga undantag gällande träningen. Undertecknad PT Lisa Johansson har gjort minst hundra misstag, och kommer säkert att göra ännu fler – men fördelen med misstag är att vi kan vända dem till en lärdom.

För det är onekligen ett effektivt sätt att lära sig något genom att inse hur man inte ska göra. 

En del misstag är dock onödiga, och min tanke med detta inlägg är att kanske kunna bespara någon tiden det tar att göra fel, för att istället göra rätt. 


Här är en lista på några vanliga fel och tips på hur du undviker dem:

 

  • Att vilja allt. Bli en bättre löpare, öka i muskelmassa, ta tyngre vikter i styrkelyften, få bukt på en gammal skada, minska kroppsfettet, förbättra rörligheten, köra gruppträning… Att sätta för många mål på en gång gör det svårt att fokusera och faktiskt göra progression – du blir lite bättre på det mesta men når inte hela vägen fram till något av målen. För att bli riktigt bra på något behöver du träna mer specifikt, så välj ut ett eller några få mål som känns extra viktigt och låt fokus ligga på att faktiskt uppnå dessa.

  • Att bara träna det som är kul. Vad som är roligt och vad man är bra på hör allt som oftast ihop – är du jättestark i bänkpress men ligger efter i knäböjen kommer du troligtvis hellre befinna dig vid bänken än vid böj-racket, eftersom det är trevlig att känna sig bra. För att förbättras behöver du träna på dina svaga punkter, så glöm inte bort att prioritera även den ”tråkiga” träningen. 

  • Att träna hårt men sällan. Kort och gott: frekvens framför intensitet. Alltså: hellre träna exempelvis en muskelgrupp 2-3 gånger i veckan med lite lägre intensitet, än att köra totalt slut på den en gång och sedan låta den vila i tio dagar. 

  • Du missar en av ”De gyllene tre”. 
    De tre basala komponenterna som krävs för att dina resultat ska bli framgångsrika lyder Träning – Kost – Återhämtning. För att bli starkare behöver du belasta kroppen med träning. Träningen i sig är nedbrytande, och för att kroppen ska kunna bygga sig till en starkare version behövs tillräckligt med bra mat och kvalitativ sömn. Prioritera därför att sova ordentligt, ät rikligt med näring och utmana dig själv under träningspassen! 
..Sen behöver träningen inte alltid vara 100 % seriös heller

Här är Lisa Johanssons blogg!

Tips! Hitta ett gym nära dig här.


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras