Teknikfilm för marklyft

Teknikfilm för marklyft

Intresset för tunga basövningar och olympiska lyft har aldrig varit större, även för motionärer. Marklyft är en av övningarna som många tränar och vill bli starkare i, men det finns ett och annat att tänka på. Här visar Anna Lissjanis och Karl Gullö en film med rätt teknik för energiekonomiska och skonsamma marklyft.

Marklyft kallas ofta ”kungen av alla övningar” eftersom den är så komplett för att bli stark i hela kroppen. En optimal funktionell övning för att bygga en bra bas och grundstyrka i såväl under- som överkropp och greppstyrka. Styrka du i sin tur har stor nytta av i din vardag, för tänk bara på hur ofta du lyfter något från marken. Dessutom ger övningen ett stort muskelengagemang vilket bland annat ökar din prestation, muskeltillväxt och förbränning. Fler fördelar berättar Karl Gullö från CrossFit Södermalm om i filmen, samtidigt som Anna Lissjanis visar vad som är bra att undvika, samt vad du kan eftersträva.

Teknik vid marklyft

– Axlarna i lodrät linje mot skivstången sett från sidan.

– Knäna framför stången och pressa åt sidan.

– Smalbenen nära stången i startpossitionen.

– Anspänning – från hårt nerstampade fötter, genom hela kroppen ut till kraftfullt grepp.

– Stark core, djupa andetag. Ladda och LYFT!

– Ryggen och huvudet i fortsatt neutral ­position.

– OBS! Stark core ända tills stången landat på marken igen.

– Sist men inte minst – glöm inte tankens kraft: ”Jag är stark som en björn, stången lätt som en fjäder”…

 

Text, film och foto: Anna Lissjanis 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras