Trött och stressad? Så får du mer energi i vardagen

mer energi

Det blir mörkare, kallare och kalendern fylls snabbt på efter sommaren. Inte konstigt att många känner sig trötta och stressade och därför ÄNNU viktigare att ta hand om sig. Här hittar du 7 knep som hjälper dig att få mer energi och må bra i din vardag.

Trött och stressad? Så får du mer energi i vardagen

1. Aktivera kroppen. Kroppen är gjord för rörelse, och det är vida känt att träning frigör lyckohormoner som får oss att må bättre. Lyft tungt, spurta intervaller, lek med barnen, dra några längder i simhallen, utmana kompisarna på en fotbollsmatch, ta en lunchpromenad..

2. Se över din vardag. Trivs du i din vardag? Vad gillar du och vad vill du förändra? Kanske vill du egentligen byta jobb, resa mer eller återuppta en gammal hobby? Sträva efter att skapa en livssituation du inte vill ta semester ifrån.

3. Umgås med flocken. Människan är ett flockdjur som mår bra av att känna fysisk såväl som psykisk närhet till andra individer. Var därför noga med att krama dina nära och kära, boka in regelbundna dejter med din partner och vännerna.

4. Unna dig en egendag. Lika viktigt som att umgås med flocken är det att prioritera din egentid då du kan fokusera helt på dig själv. Tid att reflektera över hur du mår och ”bara vara”. Egentiden är ett perfekt tillfälle att unna dig lite extra lyx, så som en spabehandling, skogspromenad, yoga eller filmkväll med god mat.

5. Vardagslyxa mera. Varför spara det bästa till enstaka tillfällen när du istället kan sätta guldkant på vardagen? Använd dina dyraste lakan, servera tisdagsmiddagen på finporslinet eller passa på att inta frukosten utomhus när vädret tillåter. Små saker som förgyller vardagen!

6. Sätt upp små mål. Det är något oerhört tillfredsställande med att uppnå ett mål man satt upp. Sätt därför upp ett eller flera mindre mål, så att du har något att sträva efter samtidigt som det inte ska kännas alltför svårt. Och glöm inte att fira dina framsteg!

7. Var snäll mot dig själv. Många ser på sig själva med ogillande ögon och självkritiken kanske rent utav blir till hat. Försök att behandla dig själv som om du vore din bästa kompis. Ge dig själv en upplyftande komplimang varje gång du ser dig i spegeln, var nöjd med ditt arbete istället för att bara se förbättringsområden och kom ihåg hur fantastisk du är – oavsett prestation.

Observera att om du mår riktigt dåligt och lider av en faktisk depression rekommenderar vi dig att söka professionell hjälp hos en psykolog/terapeut/läkare.

Text: Lisa Johansson. Följ gärna hennes inspirerande blogg här hos SportHälsa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras