Squat challenge – dag 14. Squat tricep press

Squat challenge – dag 14. Squat tricep press

Vilka är de bästa övningarna för ben och rumpa? Under SportHälsas Squat challenge får du ta del av grymma övningar för ben och rumpa. I dag har det blivit dags för ännu en utmaning som öven tränar överkroppen.

Vill du få starkare ben? Då finns det ingen bättre övning än squats! SportHälsas Squat challenge hjälper dig mot starkare ben med de grymmaste varianterna på squats och nu har det blivit dags för challenge nummer 14 som precis som den förra även tar på överkroppen! Förutom benen tränar du armarna och magen effektivt. 

Uförande: Håll i TRX:en med raka armar ovanför huvudet och en bit framför huvudet. Gå ner i en squat så djups du kan och kom sedan upp igen till raka armar med TRX:en. Luta dig framåt enligt videon med armbågarna ungefär i öronhöjd och utför en tricepspress. Håll kroppen i rak linje hela tiden – klarar du inte detta måste du stärka magen som har denna uppgift.

Dagens Squat challenge: Utför 20 x 4 Squat triceps press. Backa längre bakot om du känner att tricepspressen är för lätt. Vila cirka 1 minut mellan seten. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.  

 Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa: 

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras