Sofia PT-Fia Sjöström – Det är hemskt att så många drabbas av ortorexi

Sofia PT-Fia Sjöström - Det är hemskt att så många drabbas av ortorexi

Sveriges största träningsbloggerska Sofia ”PT-Fia” Sjöström har fått nog av det sjuka träningsidealet. Att träna och äta nyttigt är för de allra flesta något positivt. Men för många blir fixeringen så stor att det leder till både fysisk och psykisk ohälsa.

ORTOREXI

Begreppet ortorexi kommer från ortodox som betyder renlärig. Ortorexi myntades av den amerikanska läkaren Steven Bratman i slutet av 1990-talet när många av hans patienter beskrev sig själva som träningsnarkomaner.

Personer som lider av ortorexi är besatta av kost och träning samt tvångsmässigt fixerade vid att vara hälsosamma.

Ortorektiker ägnar mycket tid till att tänka på mat – vad som ska ätas, när och hur. Träningen blir ett tvång och träningspass utförs ibland flera gånger om dagen. Sjukdomen leder ofta till psykisk ohälsa, näringsbrist samt att personen tar avstånd från sociala situationer.

(Källa Netdoktor.se)

Vare sig vi vill eller inte möts vi av dagliga budskap inom träning, hälsa och skönhet. Trendiga dieter och vältränade kroppar florerar som aldrig förr och för många blir det för mycket. Allt fler drabbas av ortorexi. En ätstörning där träning och nyttig kost blir ett tvång. De som lider av ortorexi är så fixerade vid sin vikt att de värderar sig själv utifrån sin kroppsform. Sofia ”PT-Fia” Sjöström som driver Sveriges största träningsblogg, är en av de som stöter på sjukdomen varje dag.

– Jag själv har aldrig haft ätstörningar. Däremot är det många i min omgivning som lider av ortorexi och jag förstår att det är lätt att drabbas i dag. Skönhetsidealet har blivit värre, nu handlar det inte bara om att vara smal. Vi ska dessutom ha en vältränad rumpa, synliga magrutor och slimmade armar. Krav som faktiskt få kan uppnå, säger Sofia Sjöström.

 

Hälsa blir till ohälsa
För många är det främmande att träning och nyttig kost kan leda till ohälsa. Att träna och äta sunt är nyttigt för både kropp och själ. Men när hälsorutinerna övergår till ett tvångsmässigt beteende, där en kanelbulle skapar ångest och måste kompenseras med ett svettigt löparpass är det inte längre att vara hälsosam. I takt med att allt fler unga män och kvinnor drabbas av ortorexi känner Sofia ett stort ansvar i sin blogg som har tusentals besökare varje dag.

– För mig är det viktigt att fokusera på välmående. Jag lägger aldrig upp bilder på min dagsform, jag vill inte framhäva något ytligt. Hälsa är inte det som syns på kroppen, utan hur man egentligen mår. Det gäller att hitta en balans, äta gott och leva. Jag följer inga dieter utan äter det som är naturligt och enkelt. De få gångerna jag skriver om dieter är när jag ifrågasätter dem. 

 

”Skitjobbigt med alla fitnessbilder”
Vem som helst kan drabbas av ortorexi men varför vissa gör det och andra inte har ingen given förklaring. I Sofias arbete som personlig tränare online möter hon många kunder som vill ta sig ur ätstörningen.

– Jag hänvisar alltid personer med ätstörningar till en professionell psykolog. Jag är inte utbildad inom ämnet men jag kan hjälpa mina kunder att börja tänka sunt. Ofta handlar det inte om träning och mat i sig utan någonting annat. Går man igenom en jobbig period i livet och tappar kontrollen är det lätt att börja kontrollera andra saker såsom kost och träning. Det blir ett sätt att dämpa ångest.

Smala modeller inom reklam pekas ofta ut som syndabock till att vi påverkas negativt och drabbas av ätstörningar. Men i och med sociala medier har även den enskilda individen blivit en aktör för att sprida osunda ideal. Fler och fler visar upp bilder på vältränade kroppar, nyttiga middagar och resultat från träningspass.

– Jag tycker det är skitjobbigt med alla fitnessbilder som finns på både Instagram och facebook. Jag följer inga sådana konton eftersom det bara är fokus på utseendet vilket gör att jag själv påverkas negativt. Allt ser så perfekt ut på Instagram och människor triggas av uppmärksamheten de får när de har varit på gymmet i flera timmar. Självklart är det bra att träna och äta nyttig mat. Men det är farligt när vi uppmuntrar något som går till överdrift. Det är hemskt att det osunda numera ses som något hälsosamt, ju mer man tränar desto bättre människa anses man vara. 

För dem som känner att de påverkas negativt av andras träning och kost menar Sofia att det är viktigt att göra aktiva val.

– Många blir beroende av fitnessbilder, vissa blir motiverade medan andra känner sig otillräckliga och jämför kropparna med sin egen. Sluta följ bilderna om det får dig att må dåligt! Skydda dig själv och jämför dig aldrig med någon annan – det går ändå inte. Vi har olika kroppar och förutsättningar.
    
 

Svårt att upptäcka ortorexi
Ätstörningar är ingenting som behöver synas på utsidan vilket gör det svårt att se om någon är drabbad. Det är därför viktigt att uppmärksamma om någon börjar träna extremt mycket och blir överdrivet fixerad vid mat. Många undviker även tillställningar om de inte vet vad som kommer att serveras för att slippa äta onyttigt.

– Är man orolig för att någon i ens omgivning har ortorexi är det jätteviktigt att våga fråga. Titta personen i ögonen och fråga hur hon eller han mår. Visa att du bara vill väl och bryr dig. De som är drabbade nekar ofta att de har ett tvångsmässigt beteende för träning och kost, men var observant. Notera hur mycket personen tränar, vad den äter och hur den beter sig. Prata med andra i personens omgivning och fråga hur de upplever situationen. Går det för långt kan du även kontakta vården för att få hjälp.

Ortorexi är en mycket allvarlig ätstörning som i längden kan leda till svåra sjukdomar på grund av näringsbrist. Känner man att träning och kost upptar en alltför stor del av vardagen samt att det sociala livet påverkas negativt behöver man få hjälp.

– Det är viktigt att förstå att man inte är ensam och att ortorexi är en sjukdom. Det går att bli för hälsosam och man har rätt att söka hjälp. Ett första steg är att inse att man är drabbad samt berätta det för någon i sin omgivning. Träning och kost ska vara något roligt, inte ett tvångsmässigt beteende. Det gäller att ha balans i livet och faktiskt kunna njuta av goda ting utan att få ångest. Det går att bli frisk och kom ihåg att du är värd att må bra!

 

Text: Hanna Larsson, [email protected]

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras