Så här blir du starkare med marklyft

Så här blir du starkare med marklyft

Marklyft mera! Upptäck tillfredsställelsen i att maxa stången. Marklyft är en riktigt vardagsnytting rörelse där du tränar nästan alla muskler på en och samma gång. Här är PT:n Lisa Johanssons hyllning till lyftet.

Om jag ska välja en övning jag föredrar framför alla andra så blir det utan tvekan marklyft. Det är helt enkelt något oerhört tillfredsställande med att lyfta något tungt från marken, rakt upp och sedan ner. 

Eftersom knäböj å andra sidan är min största akilleshäl så har jag valt att sedan juni ta ett upphåll från marklyft för att lägga mer fokus på att böja. Idag, fem månader senare kände jag att det äntligen är dags att dra upp skivstången från podiet igen, och jag är mer än nöjd över att ett gäng 6:or på 90 kg enkelt gled upp. Det kändes jäkligt bra helt enkelt!

 

Varför är då marklyft en sådan bra övning?

  •  Du tränar nästan alla muskler i din kropp på en och samma gång (främst rygg, lår, underarmar, säte, bål och skuldror)
  •  Rätt utförd är det en väldigt säker övning, då du enkelt kan släppa stången om det blir för tungt
  •  Efter lite träning kan du hantera en hyfsat tung vikt i förhållande till många andra övningar
  •  Marklyft kan stärka din rygg och minska risken för ryggproblematik avsevärt
  •  Rörelsen är både funktionell och överförbar till många situationer där du behöver lyfta något i din vardag

 

Hur du utför ett marklyft:

  1.  Stå med fötterna höftbrett isär precis bakom stången.
  2.  Greppa stången med handflatorna mot dig, ungefär en tumlängd ut från kroppen, så att dina händer kan passera utanför dina ben när du sedan lyfter. 
  3.  Böj dina knän och låt stången nudda smalbenen, låt kroppens tyngdpunkt ligga mot hälarna. 
  4.  Brösta upp dig och tänk att du sänker ner ”skulderbladen i bakfickan”, låt blicken ligga framåt.
  5.  Lyft upp stången längs med dina ben genom att först räta ut knäna och sedan höften. Tänk att du trycker bort golvet med fötterna snarare än att du lyfter upp stången. 
  6.  Sänk tillbaka stången genom att fälla i höften tills dess att stången är strax nedanför dina knän, för att sedan böja knäna.

 

Genom hela lyftet är det otroligt viktigt att du bibehåller en neutral rygg och aktiv bål, och jag rekommenderar att du tar hjälp av en personlig tränare eller instruktör tills du lärt dig tekniken.

 

Lycka till med världens roligaste övning!

 

Text och bild: Lisa Johansson

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras