Rörlighetsträning för höften – 2 övningar i film

Rörlighetsträning för höften – 2 övningar i film

Du som tränar hårt och/eller har ett stillasittande jobb kan må bra av rörlighetsträning för höften. Varför? Det kan du läsa här samtidigt som vi visar hur du tränar upp rörligheten med 2 övningar i veckans film.

Varför rörlighetsträning? Fördelarna är att din kropp har lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Stillasittande däremot och all belastande träning, som styrketräning och löpning, kan göra dig stel. Det i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen. Stelhet, sämre kroppshållning och ökad skaderisk. Men det finns lösningar..

2 rörlighetsträning för höften

1. Hunden med benlyft – upp och fram

2. Huksittande med armsträck och rotation

Med dessa får du rörlighetsträning för höften, men övningarna är även bra mot stelhet i bröstrygg-, fot- och knäled, axlarna, bröstmuskeln, baksida lår, vader – ja du hör ju, hela kroppen. Lycka till om du testar och ha en fantastisk fredag!

 

Text och film: Anna Lissjanis, personlig tränare och Content Manager på SportHälsa. 

 

P.S. Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide! 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras