Öka hjärnans kapacitet genom träning

Öka hjärnans kapacitet genom träning

Visst är det härligt med hösten. Man väljer att se det man vill se. Vår PT-bloggare Therese Westerdahl ser vackra färger och tar löprundor med mössa bland löven. Här passar hon även på att djupdyka i alla positiva effekter med träningen.

Jag älskar artikeln i Svenska Dagbladet häromdagen: ”Träning ökar din hjärnas kapacitet”.

Vi alla vet att träning gör oss piggare, starkare och uthålligare. Ändå är det så svårt att hålla i träningen. Helst tre gånger i veckan året om. Denna artikel ger mig enormt mycket energi och styrka att fortsätta peppa, motivera och belysa vikten av fysisk aktivitet både hos mig själv och min omgivning.

I min yrkesroll som personlig tränare krävs det långsiktiga planer för varenda PT-klient. Med hjälp av kunskap som studien visar blir detta lättare. Studien heter ”Frontiers in ageing neuroscience”. Vi alla borde få denna kunskap som studien påvisar. Den utfördes år 2010, 60-åringar lottades till två grupper. Den ena gruppen promenerade i högt tempo, den andra gruppen utförde långsamma stretchövningar. Båda grupperna träffades tre gånger i veckan. Alla personer undersöktes i en magnetkamera före och efter. De gjorde diverse psykologiska tester.

Promenadgruppen hade fått mycket bättre kondition. De hade även mycket bättre resultat på minnes-, besluts-, och kreativitetsmönster. Den största nyheten för mig var att man i denna studie även sett att kopplingen mellan pannlob och tinninglob blivit snabbare och bättre. Detta område är det som påverkas allra mest när vi åldras.

Motion har även god effekt vid lätt depression nämner Anders Hansen, psykolog vid Sophiahemmet. Han talar även om vikten att börja träna utifrån individuell nivå.

Jag tror att vi ska rota ordentligt i alla vrår för att hitta just vår träningsform. Viktigt är även att periodisera träningen för variation, slippa skador och miljöombyte.

Jag älskar löpning men vet att jag måste göra mina övningar för att kunna fortsätta springa skadefri framöver. Så nöjd efter ett svettigt styrkepass på Nordic Wellness Fridhemsplan.

Hur lång tid ska man då träna? 45 minuter gärna tre gånger i veckan. Men kom ihåg att all träning räknas.

Hur hög ska belastningen vara på varje pass? Du ska bli svettig!

Måste jag springa eller promenera i högt tempo? Nej du kan även välja att cykla, styrketräna eller simma.

Så räkna nu dina pass denna vecka för visst vill du väl öka din hjärnas kapacitet och hålla kroppen pigg och stark?

Text och bild: Therese Westerdahl

Läs mer: Sporthälsas samlade träningstips
Läs mer: Kan man dricka alkohol när man tränar?
Läs mer: Träna med kroppen som vikt!



Kommentarer
Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.