Gympinglegenden Susan Lanefelt: 5 superövningar för hela kroppen

Susan Lanefelt

Vi har träffat Susan Lanefelt – legenden som introducerade gymping i Sverige i början på 80-talet, med inspiration från Jane Fonda i USA. En succé som hon levt på sedan dess,  som instruktör, föreläsare och hela landets gympafröken TV-programmet Sköna söndag. Du som hängt med ett tag minns säkert hur hon spridit sin rörelseglädje genom rutan gympingen, inte minst det berömda ”kniiiip stjärten”.

För en tid sen var jag, Anna Lissjanis, på ett event arrangerat av Reebok där Susan Lanefelt ledde ett härligt gympapass. Styrkedelen kan du också gympa med där hemma – övningarna nedan.

Susan Lanefelts 5 superövningar för hela kroppen

1. Armarna: Stå med händerna lutad mot en vägg. Håll kroppen rak. Böj och sträck armarna. Ju längre från väggen desto bättre.

2. Magen: Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Låt magmusklerna lyfta och sänka överkroppen.

3. Benen: Ligg på sidan och stöd huvudet i handen. Lyft och sänk benet.

4. Ryggen: Ligg på magen med armarna lätt böjda. Lyft och sänk överkroppen, håll nacken stilla, titta ned och jobba lågt.

5. Knip: Ligg på rygg med benen i kors. Spänn och knip åt bäckenbottenmuskulaturen. Tänk övningen inåt och ubåt. Gör övningen på tre olika sätt – långsamt, snabbt och bara håll.

Upplägg: Kör förslagsvis 1 minut av varje övning x 4 (d.v.s. 2 minuter per ben).

”Ditt liv är ditt val. Vårda, värna och ge glädje till den kropp du skall leva med”

– Susan Lanefelt

Kläder i glammig 80-talsstil från Rebook och på fötterna – vita, tuffa Reebok Freestyle High Top. Skorna som var den första modellen Reebok designade för kvinnor 1982 och som nu finns i ny upplaga. Veckans modetips!

 

Text: Anna Lissjanis

Foton: Jessica Clarén för Reebok Nordic

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras