Guide inför Lidingöloppet – förberedelser, hur du besegrar backarna och bästa skoval

lidingöloppet

Är du en av alla tusentals deltagare i världens största terränglopp, TCS Lidingöloppet, eller något av övriga lopp på Lidingö 28-30 september? Här har vi samlat allt ifrån tips på hur du besegrar alla backarna till skoval och träningspepp.

Lidingöloppshelgen är årets stora löparfest som passar alla – stora som små, elitlöpare som motionär, till fots som på hjul. Anmälan är fortfarande öppen fram till tävlingsdagen och de olika loppen du kan välja mellan är:

  • TCS Lidingöloppet 30 km, 29/9
  • TCS Lidingöloppet 15 km, 29/9
  • Rosa Bandet-loppet 10 km, 30/9
  • TCS Lilla Lidingöloppet 1,7 – 6,0 km, 30/9
  • Knatteloppet 1,7 km, 30/9
  • TCS LidingöRuset 1,7 och 4 km, 28/9
  • TCS LidingöRullet 2 km, 29/9
  • Lidingö På Gång 4 eller 8 km (1 eller 2 varv), 28/9
  • Lidingöloppet Juniorer och Veteraner, 15 km, 10 km, 4 km, 29/9
  • Lidingö Skolstafett och Skolstafetten Järva, 4 x 1,7/2 km, 28/9

Sedan 1982 är Lidingöloppet noterat i Guinness Rekordbok som världens största terränglopp med cirka 60 000 deltagare varje år. Tillsammans med Vasaloppet/Engelbrektsloppet, Vätternrundan och Vansbrosimningen ingår TCS Lidingöloppet i En Svensk Klassiker.

“Vår vision är att få fler människor att röra på sig i vårt avlånga land – oavsett ålder, kön, bakgrund och förutsättningar”.

Inför loppet hittar du råd om allt från träning till mat, klädsel och att hålla dig frisk här. Och nu är det bara två veckor kvar taggar upp inför självaste tävlingsdagen med Sauconys bästa tips.

Så får du bästa upplevelsen vid TCS Lidingöloppet – 8 tips

  1. Var ute i god tid när du tar dig till Lidingö. Med ca 60 000 deltagare dubblas antalet personer på Lidingö, så både kollektivtrafik och vägar är hårt belastade.
  2. Start. Lidingöloppets start för 15 och 30 km klassen på lördag är 2 km och för många är det svårt att orientera sig när man kommer till Koltorpsgärde. Planera därför några extra minuter i din uppvärmning så du hinner starta i lugn och ro.
  3. Utrusta dig med tålamod de första kilometerna. Även om lidingöloppets stigar är bredd och fint det tar tid att hitta rätt fart och sällskap som håller samma tempo som dig. När du har kommit in i detta håll till höger så löpare som kommer med högre fart bakifrån kan passera utan att ni stör varandra.
  4. Sätt ett rimligt tidsmål. Lidingöloppet är ett terränglopp och kan inte jämföra med asfaltslopp när det gäller slut tid och snittfart. Om du siktar på en tid kommer du behöva lägga på 10–15% av den tid du hade haft motsvarande ett platt 30 km asfaltslopp.
  5. Besegra backarna. I alla branta uppförsbackar lönar det sig att medvetet sänka farten och korta ner steget. Att försöka hålla samma fart i backarna gör att du drar på dig mjölksyran. Sikta istället på att kunna trycka på när du kommer över krönet på varje backe.
  6. Våga släppa på utför. Även som det finns många backar att besegra under loppet, tänk att det finns lika många backar att släppa på utför. Där kan du tjäna en hel del tid under loppet.
  7. Fyll på med energi. Ha en bra plan och fyll på med energi tidigt i loppet. Även om du känner dig pigg kommer du ha nytta av det den sista tuffa milen, eftersom kroppen ofta inte är lika bra att ta upp energi på rätt sätt när du är reda trött.
  8. Peppa varandra. Sprid positiv stämning längst med banan och sug åt dig av andra. En enkel klapp på ryggen eller hejarop gör mycket, framförallt när ni har det kämpigt på slutet av banan. Tänk att ni ska klara av detta tillsammans!

Håll reda på tempot och nå ditt mål

Saucony erbjuder dig timekeeper-armband med kilometertider som hjälper dig att hålla tempot under årets Lidingölopp. Baserat på din önskade måltid (2:15 – 4:15) ser du förväntade mellantider direkt på armen under loppet. Hämta ditt band kostnadsfritt i Sauconys monter på mässan där du även får träffa coacher från RYWL som delar med sig av sin erfarenhet och ger dig tips att klara utmaningen.

Specialdesignad Lidingöloppsko

För tredje året har Saucony skapat en officiell TCS Lidingöloppsko – en specialdesignad Saucony Kinvara 9. Modellen blev prisbelönt som Editor’s Choice i Runner’s Worlds stora skotest 2018. Lidingölopps Kinvara 9 mixar snabbhet, låg vikt, grundstabilitet och responsiv stötdämpning. Därför är skon både populär bland löpare som har mål att båda vinna loppet samt motionären som söker en lätt men väldämpad sko. Du testar den och andra Sauconymodeller i Stadiumbutiken på mässan.

Sista-minuten-träning med Run Your World

Träna tillsammans med Saucony och Runner ́s World ända fram till Lidingöloppet. Ta del av en träningsgemenskap där ni via träningsprogram, sociala medier och träningsträffar på Lidingö peppar varandra mot målet att klara av Lidingöloppet på bästa sätt.

Alla i Run Your World-gruppen får ta del av träningsprogrammen som är utformade av Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai, anpassade för flera olika nivåer av löpare – från de som springer riktigt snabbt till de som inte har något tidsmål alls. Vem som helst kan alltså gå med i Run Your World-gruppen – helt utan kostnad och oavsett om du siktar på att klara av tremilen eller bara vill få träningsinspiration. Häng på du med genom att anmäla dig här!

Stort lycka till!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras