Så tränar du i ett utegym – film med 21 övningar

Film med 21 övningar i utegym

Utegym blir allt mer populärt tack vare att det ger dig gratis träning i friska luften och precis lika effektivt som att köra inomhus. Perfekt i kombination med en löptur eller promenad i sommar. Men hur använder man de olika stockarna egentligen? Här hittar du 11 övningar med instruktioner och stillbilder från Utegymsappen – den första och enda träningsappen med allt för din utegymsträning. Den appen rekommenderar vi dig som vill ha en ännu större övningsbank, men även här får du några tips i filmformat.

I följande filmer har vi delat upp övningar till två olika pass – ett med fokus på överkroppen och ett på benen och bålen. Men även 12 övningar, som de i överkroppspasset, kan kännas maffigt. Därför är ett tips är att du väljer ut de övningar du prioriterar mest eller kör alla i en cirkel. Då kan du exempelvis nöja dig med 1-2 varv, kanske i samband med en promenad eller löprunda.

Så tränar du i ett utegym – filmer med totalt 21 övningar

12 övningar för överkroppen i utegym:

– Armgång

– Dips

– Pull-ups

– Chins

– Rodd

– Axelpress

– Enarmsaxelpress

– Räckhäv

– Bröstpress

– Latsdrag

– Armhävningar

– Ryggresning

9 övningar för ben och bål i utegym:

– Boxjump

– Step-up

– Knäböj

– Marklyft

– Utfall

– Hängande benlyft

– Crunches

– Liggande benlyft

– Ryggresning

Förslag på upplägg3 x 12 repetitioner per övning (och per ben/arm) eller 1 eller 2 varv med maximalt antal repetitioner.

 

Lycka till och följ gärna SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!

Text, film och foto: Anna Lissjanis

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras