Effektivaste sättet att förbättra konditionen

Effektivaste sättet att förbättra konditionen

Vill du förbättra din kondition snabbt och tidseffektivt? Då ska du överväga att satsa på högintensiva träningsintervaller. Några få minuters högintensiv intervallträning kan nämligen vara lika effektivt som vanlig uthållighetsträning. Något som har förvirrat vetenskapen, tills nu.

 

I en ny studie lät forskare vid Karolinska institutet undersöka vad som hände i muskelcellerna då manliga motionärer cyklade så intensivt som möjligt under 30 sekunder. Efter 30 sekunder fick de vila i fyra minuter innan de började cyklade igen. Processen upprepades sex gånger innan forskare tog prover. Dessa visade att den kortvariga träningen bryter ner kalciumkanalerna i muskelcellerna.


– Detta leder till en långvarigt förändrad kalciumhantering i cellerna och det är en utmärkt signal för exempelvis nybildning av mitokondrier, säger Håkan Westerblad en av forskarna bakom studien, till SVT.

 

Mitokondrier producerar energi och det är sedan tidigare känt att förändringar som stimulerar nybildning av mitokondrier ökar musklernas uthållighet. Att kalciumkanalerna bröts ner berodde på att mängden fria radikaler ökade, något som kan förklara varför intag av antioxidanter kan försämra uthållighetsträningens effekt. Framförallt är det konditionsträning som löpning, skidåkning och cykling som forskarna vet har den här effekten.


– Det vi har tittat på är uthållighetsträning. När det gäller styrketräning är det ingen som vet, våra preliminära visar inte på att det händer något med kalciumkanalerna, men det är för tidigt att säga ännu, säger Håkan Westerblad till SVT.


Effektivast för nybörjare

Störst effekt av några minuters högintensiv intervallträning får framförallt de som är otränade. Detta beror på att otränade tillgodogör sig den högintensiva träningen bättre beror på de fria radikalerna. 


– Om man tränar så får man också ett bättre försvar mot fria radikaler inne i muskelcellerna. Man klarar av en dusch av fria radikaler utan att något händer, uppger Håkan Westerblad till SVT.

 

 

Vill du bli en bättre löpare? Spring med SportHälsa RunClub. Det är en gratis löpargrupp i Stockholm som springer varje onsdag klockan 18.00 från Camp Pro, Hornsgatan 164.

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras