Därför ska du springa på löpband – 4 starka skäl

Funderar du på att köpa ett gå- eller löpband? Här hittar du råden som hjälper dig i valet och kvalet mellan olika löpband för hemmabruk, samt ger dig 4 starka skäl till varför du ska satsa på löpbandsträning.

Löpband – en investering i din hälsa

Oavsett om målet med din träning är att förbättra konditionen eller gå ner i vikt, är gå- och löpband ett fantastiskt träningsredskap och en god investering i din hälsa. Att springa eller gå regelbundet främjar kroppens syreupptagning, stärker ditt hjärta och sätter fart på fettförbränningen. Träning på löpband är dessutom en träningsform som alltid levererar, oberoende av väderlek eller underlag.

En vanlig missuppfattning är att löpband tar upp mycket mer plats i hemmet än andra sorters träningsredskap. Det stämmer dock inte, eftersom nästan alla modeller enkelt kan vikas ihop och rullas undan. Hos Sportproffsen hittar du ett stort urval av löpband för användning i hemmet, för både nybörjaren och den mer träningsvane.

Så hittar du rätt löpband för dig

Utgå från dina behov

Ett löpband består enkelt förklarat av ett särskilt utformat rullband som drivs av en motor i önskad hastighet. Utöver det är de flesta modellerna utrustade med förinställda träningsprogram som nås via en kontrollpanel. Vissa band har även vinklingsbart löpbord vilket kan ge en mer varierad träning. 

De skiljer sig även åt i längd och bredd. Du som vet med dig att du har ett långt löpsteg eller långa ben, gynnas av att välja ett band med längre löpyta. Det absolut bästa är att utgå från dig själv och dina träningsmål när du väljer modell.

Löpband för alla nivåer

På Sportproffsen har man delat upp löpbanden i kategorier som utifrån användningsområde och intensitet gör det enkelt för dig att välja rätt. En tumregel är att välja ett löpband med en topphastighet cirka 4-6 km/h över din normala löphastighet. Det möjliggör för intervallträning som är en effektiv träningsform vid fettförbränning.

De allra flesta löpband är utrustade med en kontrollpanel där du enkelt kan hålla koll på tid, hastighet och annan träningsdata.

Med dagens teknik kan mer avancerade band även kopplas via Bluetooth till surfplatta eller smartphones, som gör det enkelt för dig att följa upp och mäta dina träningsresultat i en träningsapp. Kanske är det precis det som tar din träningsmotivation till nästa nivå?

  • Ett av de mest populära löpbanden för hemträning är FitNord Sprint 150 Löpband. Det är en kompakt modell med många bra funktioner, till ett överkomligt pris.
  • För dig som tränar flitigt, eller för hushåll där flera löptränar, kan en mer påkostad modell vara att föredra. FitNord Sprint 500 Löpband och Flow Fitness Perform T3i Löpband är båda exempel på riktigt kraftfulla löpband för aktiva löpare.
  •  Nästan alla löpband för hemmabruk kan vikas ihop efter träningspasset, vilket underlättar för förvaring. Om du bor trångt finns det flera olika löpband för liten yta.
  • En annan aspekt är lutning, som ger bra backträning men också underlättar belastningen. Du som vill kunna springa i motlut, väljer med fördel ett band med vinklingsbart löpbord.

▶︎ Fler produkttips hittar du i Sportproffsens köpguide!

Därför ska du träna på löpband – 4 starka skäl

1. Aldrig dåligt väder

Man brukar säga att det inte finns något dåligt väder, men visst finns det dagar då elljusspåret inte lockar. Med ett löpband är du alltid garanterad trygg och säker träning året runt, utan regn, ishalka, snökaos eller hala löv.

Det är också mycket enklare att börja springa eller gå med ett löpband hemma. Tillgängligheten underlättar när det kommer till att göra träningen till en del av vardagen. Den som vill kan även läsa eller titta på TV under träningspasset.

2. Intervallträning

Intervallträning innebär att man växlar löptempo i intervaller och är en populär träningsform vid fettförbränning. Allra helst ska dessa intervaller hålla exakt samma distans och fart. På ett löpband har du full kontroll på hur långt och snabbt du springer, vilket borgar för effektiv intervallträning.

Genom att ställa in tempoväxlingar och hålla exakt samma fart och sträcka kan du sedan fokusera på din löpning. Du har dessutom överblick på distansen, vilket kan vara svårt att hålla koll på ute i skogen.

3. Enkelt att följa dina framsteg

Löpbandet ger dig full kontroll över hur träningspassen ska se ut. Det går enkelt att justera svårighetsgrad på löppasset beroende på dagsform. Många upplever även att det är lättare att pressa sig på löpbandet, genom att öka tid eller fart på passen. Genom löpbandets dator kan du enkelt följa dina tider och framsteg medan konditionen successivt förbättras.

4.  Effektiv backträning

Alla bor inte med många backar i sin direkta närhet, vilket kan försvåra backträning. Med ett vinklingsbart löpband kan du däremot simulera backträning i ditt eget hem. De flesta löpband kan vinklas från 1 % till 12 % och på så sätt öva upp din kropp för löpning och vandring i ojämn terräng. Vill du ha koll på lutningen och springa på ett jämnt underlag är löpbandet den ultimata lösningen.

Läs även vår tidigare artikel om rolig träning på crosstrainer här!

▶︎ Mer smidig träningsutrustning från Sportproffsen till hem och gym hittar du här!

Text: Jennie Nysted

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.