3 övningar med battle ropes veckans träningsfilm

3 övningar med battle ropes

Battle ropes en trendig träningsutrustning i form av kraftiga rep som både kan öka din styrka, explosivitet, rörlighet och kondition – utan att springa eller hoppa om du inte gillar det. Läs om fler fördelar med battle ropes, spana in 3 effektiva övningar för hela kroppen som PT Lisa visar i veckans träningsfilm och upprep(!)a själv!

Battle ropes som en trend som kommer från Crossfit och som idag finns på de flesta gym. Effektiva träningsredskap oavsett erfarenhet, om du är atlet eller motionär. Som vanligt börjar vi med några goda skäl varför du ska träna med dessa rep, sen visar vi hur.

6 fördelar med battle ropes

1. Hög puls – låg skaderisk. Du kan köra högintensiv träning utan samma skaderisk/förslitningsskador på lederna som vid exempelvis löpning. 

Träning med battling ropes briljerar. Eftersom träningen är högintensiv – och därmed ökar den metabola stressen, energiförbrukningen och fettförbränningen – får du samma fördelar som när du tränar slitsamma intervaller, men skaderisken är mycket mindre.

2. Helkroppsträning. Träningen ser lätt ut, men är både intensiv och effektiv. Klassiska battle ropes-övningar tränar hela kroppen. Du aktiverar axlarna, armarna, ryggen bålen och benen, vilket leder till bra resultat i förhållande till tiden du tränar.

3. Ökad explosivitet. Du gör explosiva rörelser i högt tempo och tränar hela kroppen på ett aerobt utmanande sätt. Detta ökar både energiförbrukningen, bygger explosiv styrka och ökar din kraftutveckling Övningarna är funktionella, vilket innebär att effekterna kan överföras till annan träning som faller inom ramen för din målsättning. 

4. Ökad rörlighet. Med battle ropes får du bättre rörlighet och därmed bättre hälsa i axlarna. Det i sin tur gör att du kan styrketräna mer effektivt. Dessutom förbättras rörelseutslaget, din förmåga att utföra din övningar i fullt rörelseomfång

5. Stärker bålen. Det krävs förvånansvärt mycket bålstyrka när du tränar med battle ropes. Inte bara ska du veva snabbt med armarna, dessutom ska du hålla positionen stark. Bålstabilitet är viktigt för din hållning, spänst, styrka och allmänna fysiska hälsa.Tränar du battling ropes kommer du direkt känna hur mycket bålen aktiveras. Blandar du battling ropes med fler bålstabiliserande övningar – eller övningar som stärker magpartiet i allmänhet – så kommer du märka hur tekniken i militärpress förbättras. Det hjälper dig att hålla positionen med progressiv överbelastning, även när du börjar bli trött.

6. Kul variation. Istället för enformigheten att ”sitta på en och samma motionscykel” kan du variera mellan olika övningar (se filmen nedan) och ta med dina battle ropes för att byta miljö. Ut i solen på sommaren till exempel!

3 övningar med battle ropes

1. Stående våg

2. Bengång med våg

3. Plankan med våg

Lycka till om du testar!

 

Text och film: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör

Övningar: Lisa Johansson, personlig tränare och bloggare som du är välkommen att följa här på SportHälsa.

 

Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide! 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.