Vilka är nyckelkomponenterna i en fotbollsspelares diet?

kött

Många drömmer om att bli fotbollsproffs men vägen är lång och marginalerna är små att lyckas i världens största sport. I denna artikel tittar vi närmare på hur en fotbollsspelare ska äta och vilka nyckelkomponenter som finns i en lyckad diet.

Fotboll – världens största sport 

Fotboll är världens populäraste sport med ett enormt engagemang från supportrar och fans över hela världen. Många drömmer tidigt om att bli fotbollsproffs och därmed få uppleva att springa ut på arenor som Old Trafford, Santiago Bernabéu eller Olympiastadion i Rom. Fotbollen har på femtio år genomgått en förändring från att vara en folkidrott där de flesta spelare var amatörer till att bli en globaliserad sport med kommersiella inslag som genererar enorma intäkter. De stora bettingbolagen kan idag erbjuda odds på alla stora fotbollsligor runt om i världen. Betting har blivit ett stort kommersiellt inslag inom fotbollen som genererar stora intäkter till klubbarna samtidigt som man ofta är sponsrade av bettingbolagen via tröjsponsring med mera. 

Dieter – vilka ska man följa?

Att vara fotbollsspelare innebär att du är en elitidrottare som ska prestera på den yttersta nivån. Att optimera din kost kan vara skillnaden mellan att vara amatör och spela professionella fotboll. Men frågan är vilken diet man ska följa, eller ska du ens följa en specifik diet? Det är viktigt att komma ihåg att en elitidrottares diet inte är samma som en vanlig persons diet. En elitidrottare, i detta fall en fotbollsspelare, behöver äta betydligt mer eftersom deras yrke innebär en fysisk prestation på absolut högsta nivå. En fotbollsspelare kan bränna upp till 4000 kalorier på en match eller hård träning, en mängd som behöver ersättas med näring för att återhämtningen ska vara fullständig. 

Så ska du äta som fotbollsspelare 

Det är viktigt att påpeka att alla människor har olika behov både när det gäller kostsammansättning och måltidsordning för att nå optimal träningsförmåga. Efter en maxprestation som exempelvis en fotbollsmatch behöver du återställa dina glykogen- och vätskedepåer för att optimera proteinuppbyggnaden och därmed optimera återhämtningen. Många kostexperter rekommenderar ett högt intag av kolhydrater direkt efter avslutad träning eller matchspel. Ett intag av kolhydrater i kombination med protein leder till ett snabbt uttag vilket i sin tur har stor betydelse för muskelreperation, återhämtning och tillväxt.  

4 nyckelkomponenter i en fotbollsspelares diet 

Det är svårt att rekommendera någon specifik diet till en fotbollsspelare men man kan konstatera att det finns komponenter i kosten som är extra viktiga att inta om man är en fotbollsspelare. Nedan kommer fyra nyckelkomponenter: 

  1. Ät regelbundet minst fyra måltider – Att vara fotbollsspelare innebär att du behöver äta betydligt mer än en vanlig person som inte tränar. Tränar du ofta har du högämnesomsättning och därför behöver du äta minst fyra gånger för optimal återhämtning. 
  2. Få i dig tillräckligt med kalorier – Många tror att du ska välja det ”nyttiga” alternativet bara för du är idrottare. Sanningen är att du ska äta en varierad kost men innebär att du får i dig ordentligt med kalorier. Därför kan det vara bra att äta sig mätt på riktig mat och spara salladen till efteråt.
  3. Lägg till mer fett i kosten – Många har blivit intalade att fett är dåligt men sanningen är att fett är en viktig komponent i kosten för att kroppen ska fungera som bäst. Snåla därför inte med fettet och ät dig mätt. 
  4. Vätska – Fotbollsspelare är mer känsliga för vätskebrist än vanligt människor och därför är det extra viktigt att dricka så att både din kognitiva funktion samt uthållighet inte påverkas negativt.

Man kan konstatera att fotbollsspelare är en elitidrottare vilket innebär att kosthållningen behöver vara anpassad därefter. Du som satsar på fotbollen bränner mer kalorier än vanliga människor som inte tränar och därför ska du inte vara rädd att äta mycket av bra mat och få i dig tillräckligt med vätska för optimal prestation. 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.