Veckans träningsövning: Plankan

Veckans träningsövning: Plankan

Veckans utmaning går ut på att stå i plankan så länge du orkar i tre set. Plankan är en bra övning som du kan utföra var som helst. Att vara stark i magmusklerna gör att du kan behålla en god hållning och stabilitet i såväl vardagen som i andra styrkeövningar.

 

 

Så här gör du plankan:
Placera armbågen under axeln. Spänn ben, mage och rygg. Håll en rak position genom hela övningen. Stå på fötterna och armbågarna. Håll i så länge som du orkar hålla kroppen rak utan att sjunka ner med ryggen. Ta tid och skriv ner ditt resultat. Vila i en minut och upprepa tre gånger. Vill du utmana dig själv ytterligare kan du variera och lufta foten enligt instruktionsvideon och växla i jämna mellanrum. 

 


Håll utkik, nästa måndag väntar en ny träningsövning! Fler träningsövningar hittar du redan nu i appen MoveApp som finns för både iPhone och Android. 


Tidigare utmaningar:

Veckans träningsövning 1: Armhävningar

Veckans träningsövning 2: Bergsklättraren

Veckans träningsövning 3: Upphopp

Veckans träningsövning 4: Burpees

 

 

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras