Varför vi måste prata mer om magdelning efter graviditet

Varför vi måste prata mer om magdelning efter graviditet

Många vill självklart komma i form så snabbt som möjligt efter graviditeten, magen ska bli platt igen och tuffaste magträning vinner, eller? Det viktigaste här är att skynda långsamt och jobba med de inre magmusklerna, detta gör vi med andnings- och aktiveringsövningar för speciellt de inre magmusklerna.

Ta det lugnt med träningen som nybliven mamma! Hälsar Emelie Persson som bloggar på Sporthälsa. Här är hennes inlägg.

Min syster är en trebarnsmamma som föll för styrketräning för flera år sedan och inför sin sista graviditet så tränade hon in i det sista. Hon satte sedan igång träningen igen som nybliven mamma men insåg snart att något inte stämde. Hon hade ingen kontakt med magen i övningarna och med en ständig putmage. Ju mer hon tränade, desto mera putmage.

Efter 3 års försök utan resultat i att få ihop magmusklerna sökte hon upp en mammamage-specialist. De bekräftade att det var en delning på 7 cm, så alltså överaktiva yttre magmuskler men inaktiva inre muskler. Hon kunde aktivera tillräckligt för ett träningspass men inte under dygnets resterande timmar.

 Min syster hade tur som hittade till rätt människor som kunde hjälpa henne inom vården. Vägen tillbaka efter operationen bestod av 6 veckor utan lyft och med gördel. Efter 6 veckor är det tillbaka från start med bålträningen, det är andningövningar och aktiveringsövingar som gäller!

 Det handlar givetvis inte bara om utseendet utan magmuskeldelning kan ge andra komplikationer bla. problem med magen då bukstödet är borta och ryggproblem

Jag vill med den här berättelsen berätta hur otroligt viktigt det är att träna ihop de inre magmusklerna och stärka magen innan det är dags att börja med tunga magövningar. Det finns inga quick fix tjejer! Prioritera magträningen som nybliven mamma och vänta tills kroppen är redo för de tyngre vikterna. BVC och barnmorskor är inte heller så upplysta om magträningen efter graviditeten, jag har en väninna som fick som råd att göra situps och träna plankan bara några veckor efter födseln, Detta är big NO! bålen är helt enkelt inte redo för det!

För er som känner att ni alltid har en putmage, misströsta inte, det finns hjälp att få. kolla upp er hos en magcoachingexpert! 

 

 

Nu har det gått 7 månader sedan operationen och min syster är en god bit på vägen tillbaka!

 

 


 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras