Upptäck svampen – energifattigt, men rik på mineraler

Upptäck svampen – energifattigt

Svamp är gott, men finns det några nyttigheter i den? Ja, svamp är riktig hälsokost. Sprängfyllt med mineraler och spårämnen.

Vilken lyx vi har. I våra skogar finns världens skafferi med lågenergirika livsmedel! Svamp är energifattigt eftersom den till största del består av vatten. Svamp har ett lågt kcal-innehåll men är ändå full av viktiga mineraler och spårämnen. Sett ur näringssynpunkt är det en toppenprodukt, men tänk på att andra produkter i tillagningen kan påverka resultatet, sett till struktur och sammansättning. Tillredningssättet kan påverka det slutliga näringsvärdet mycket. Om man steker i fett eller tillsätter grädde ökar energihalten i svamparna men då man steker dem finfördelade eller i en liten mängd växtolja lämpar sig svamp också för en som vill viktreducera. Blötning och kokning förstör mineralämnen och vitaminer i svamp. Det lönar sig att undvika onödig kokning om det inte är nödvändigt att behandla svamparten i fråga på detta sätt.

Det finns en sockerart i svampen som heter trehalos. Den kan inte absorberas av kroppen, och beter sig då likt laktos! En tidigare Sporthälsa-bloggare skrev så här:
– Check på den säger jag som gått omkring i 5 dagar med uppblåst mage och ojat mig om att vad har jag ätit? Jag som har så bra koll på min kost. Tydligen inte hundraprocentig visade det sig. Från och med nu måste jag undvika att äta färsk svamp och alltid äta torkad svamp. Har märkt att symtomen då utebliver. Det var då en vinst i sig, för vem kan motstå att äta goda kantareller och Karl-Johan? Jag får nog undvika smaskiga taggsvampar och riskor eftersom de blir inte så bra i torkad version, men murklor går ju bra! Tack och lov.

Hon har ägnat hela helgen till att plocka svamp och utrustat sig med ett stort lager av torkade svampar att ta fram under året som kommer.

– Färska svampar kommer jag inte att kunna äta mer av förklarliga skäl, men ni som kan, gör det!, uppmanar hon.

Svamp innehåller förutom mineraler ungefär två gram protein per 100 gram. En del svamparters proteinhalt är högre och aminosyrestrukturen mångsidigare än i många grönsaker. Den är rik på fibrer och vitaminer samt mineral- och spårämnen och en utmärkt kostfiberkälla med 1,5–6 gram olösliga fibrer per 100 gram.

Svampar innehåller måttliga mängder A-, B- och D-vitaminer. Av skogsvamparna innehåller kantarell och trattkantarell rikligt med D2-vitamin. Trattkantarellen innehåller ungefär 27 µg/100 g och kantarellen 12,8 µg/100g D-vitamin då den dagliga rekommendationen är 7,5 µg för vuxna. Även riskor innehåller måttliga mängder med D-vitamin, ungefär 5,5 µg/100g. Kantarellen innehåller också på grund av sin gula färg rikligt med förstadier till A-vitamin, karotenoider. Av B-gruppens vitaminer finns det mest B2-vitamin och B3-vitamin, det vill säga riboflavin respektive niacin i svamp.

En näringsmässigt viktig egenskap hos svampar är också deras stora mineral- och spårämneshalter, som är bättre jämfört med spannmål och trädgårdsväxter. Då de växer i naturliga förhållanden tar de effektivt upp näringsämnen ur sitt växtunderlag. Svamp innehåller framför allt kalium, järn, zink och selen. Eftersom svamp innehåller endast små mängder natrium lämpar de sig även för personer som har problem med blodtrycket.

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras