Träna i värme – 7 tips som hjälper dig med träningen i sommarhettan

träna i värme

Visst har sommaren på många sätt varit fantastisk men att träna när det är 30 grader utomhus är tufft. Men det finns ingen anledning att hoppa över träningen även när solen skiner från en molnfri himmel. Däremot finns det några saker att tänka på som göra konditionspassen drägliga. Här ger vi dig 7 bra tips på hur du underlättar träningen även de varmaste dagarna.

Träna i värme

7 tips som hjälper dig att hålla igång träningen i sommarvärmen.

1. Drick mycket – och få i dig salt

Ju varmare det är, desto mer svettas du när du tränar. Med svett försvinner både vatten och salt ut och det blir extra viktigt att du kompenserar din förlust. Sportdryck, vätskeersättning och salttabletter fungerar bra.

2. Träna när det regnar

Underskatta inte att springa i regn – du kommer ju ändå bli svettig! Att springa i sommarregn kan vara fantastiskt. Speciellt med alla dofter av växtlighet som ofta sprider sig när det regnar under sommarmånaderna.

3. Anpassa din träning efter värmen

Pulsen stiger i takt med temperaturen och gör det svårt att genomföra hårda pass i den hastighet du är van vid. Väljer du att springa när det är varmt behöver du sänka hastigheten och köra på intensitet eller puls.

4. Träna tidigt på morgonen

Se till att komma upp tidigare de dagar du vill träna, innan värmen har slagit till. Då har du dessutom träningen avklarad före frukost och kan helt ägna dig åt sommaraktiviteter resten av dagen.

Träna i värme

5. Håll huvudet svalt

Undvik solsting och håll huvudet svalt när du tränar. Ha en keps på dig (vilket också skyddar ögonen) och ta med en extra stor vattenflaska så du även kan hälla vatten över huvudet när det blir riktigt varmt.

6. Välj rätt träningskläder

Din kläder ska vara svala och skydda mot solen. Starka färger skyddar UV-strålar bäst. Kika efter träningskläder med inbyggt UV-skydd och var extra noggrann med utsatta områden som ansikte, huvud och axlar.

7. Hitta en alternativ träning

Har du nära till hav eller sjö? Testa till exempel att varva simintervaller i det svala vattnet med styrkeintervaller. Tävla med en kompis eller bestäm dig själv för att simma en viss sträcka. Grymt kul sommarträning!

swimrun

Text: Alice Kleiva

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras