Teknik i front squat

Teknik i front squat

SportHälsas squat challenge fortsätter och nu har det blivit dags för ännu en utmaning – front squat!

Under hela juni har SportHälsa en egen Squat challenge, där det varje dag kommer en ny challenge på sporthalsa.se som du ska köra. Nu är det dags för vår åttonde utmaning – front squat! Det här är en övning som ställer stora krav på benstyrka och bålstyrka.

UtförandeFront squat är en superövning för både ben och bål. Den ställer inte samma krav på rörlighet i höften som traditionella squats på grund av den mer upprätta positionen, men kräver å andra sidan ännu mer rörlighet i fotlederna. I front squat är du inte lika stark som i vanliga squats, men du kan givetvis ändå använda tunga vikter. Skivstången bör tas från ställningen i brösthöjd. Ditt grepp ska vara ungefär axelbrett. Stången ska ligga ovanpå axlarna och toucha mot halsen utan att det känns obehagligt. Ta ett djup andetag, spänn bålen och lyft av stången från ställningen. Kliv bakåt ett steg och känn att du står stabilt. Utför squat-rörelsen med så upprätt överkropp som du kan. Gå så djupt som du klarar utan att ryggen får en rund form. 

Dagens Squat challenge: Front squat med skivstång –  8 x 5 på med en vikt som är så pass tung att de sista 2 repetitionerna är riktigt jobbiga. Vila 2 minut emellan. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa:

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras