Squat challenge – dag 12. Squat med rodd

Squat challenge – dag 12. Squat med rodd

Vilka är de bästa övningarna för ben och rumpa? Under SportHälsas Squat challenge får du ta del av grymma övningar för ben och rumpa. I dag har det blivit dags för ännu en utmaning. Detta är nog en variant du inte testat innan.

Alla vill vi väl ha snygga och starka ben? För att få det finns det inget bättre än squats! I SportHälsas Squat challenge hjälper vi dig på vägen till toppformen med de grymmaste varianterna på squats och nu har det blivit dags för challenge nummer 12. Squats med rodd är en övning som tar på både över- och underkropp. Den är grym för lår och rumpa och fmen även för armar och rygg. 

Uförande: ställ in kabelhissen så den är i höjd med magen. Ta tag i greppet och backa någon meter. 
Låt armarna vara sträckta när du håller i handtaget och gå ner i en squat. Kom upp igen och utför en rodd när du kommit till raka ben. Försäk klämma ihop skulderbladen och dra hela vägen in till magen. Släpp ut till raka armar och börja om. 

Dagens Squat challenge: Utför  10 x 4 med en vikt som gör att de sista rodddragen är riktigt tunga. Vila en minut mellan varje omgång. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.  

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa: 

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras