Squat challenge – dag 10. Frivändning med hantlar

Squat challenge – dag 10. Frivändning med hantlar

SportHälsas Squat challenge rullar vidare och i dag har det blivit dags för ännu en utmaning. Denna utmanar både ben och rumpa men även pulsen rejält!

Hur får man snygga, slanka och starka ben? SportHälsas egen Squat challenge hjälper dig på vägen. Det har nu blivit dags för dag 10 i vår Squat challenge och denna gång är det en riktigt utmanande övning du ställs inför! Frivändning med hantlar är en är en övning som tar rejält på ben och rumpa som som lika box jumps öva upp din explosivitet! Allt du behöver för denna grymma benövning är ett par hantlar och ett par stabila skor. Vanliga joggingskor är inte att rekommenderade då dessa inte är stabila. Välj hellre platta skor med låg sula.

Uförande: Stå ungefär axelbrett med fötterna. Greppa hantlarna utanför knäna och starta med höften ganska högt upp. Tänka att du i en explosiv rörelse ska pressa bort golvet med fötterna och vänd upp hantlarna enligt instruktionen i videon. Lätt lite med fötterna och kom ner i en djup squat med hantlarna ovanpå axlarna som ses i videon. Släpp ner hantlarna till raka armar och upprepa!

Dagens Squat challenge: Så många frivändningar med hantlar du hinner på 90 sekunder x 3. Försök slå ditt tidigare resultat i varje omgång. Notera det bästa resultatet. Addera till din träning eller kör det som ett separat mini-pass.

Följ SportHälsa på Facebook för att hänga med i vår challenge. Vi garanterar att du kommer vara rejält mör i ben och rumpa efter varje session! I morgon kommer nästa challenge!

Om du gillade den här artikeln bör du även spana in dessa:

► 5 vanliga missar vid knäböj
► Så gör du knäböj – rätt teknik och utförande
► Styrkeövningar för starkare ben och rumpa
► 8 veckors träningsprogram med basövningar
► Styrkeövningarna som gör dig till en bättre löpare
► Veckans träningsövning: Armhävningar
► 4 övningar för ökad rörlighet i höft och fotled

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.