Sockerfällorna – här finns det dolda sockret och så påverkas din hälsa

Sockerfällorna – här finns det dolda sockret och så påverkas din hälsa

Här gör vi en återblick till en mycket uppmärksammad bild som Hälsopedadogen Susanna Almström publicerade för cirka två år sedan, men som fortfarande känns aktuell och värd att påminnas om. Hur mycket socker innehåller några av våra mest populära livsmedel? Hur påverkar socker din kropp och hur blir du kvitt ditt sötsug – vetenskapsjournalisten och författaren Ann Fernholm berättar.

 

På bilden ser du några väl bekanta produkter som du med stor sannolikhet har stött på i matbutiken och säkert ätit eller druckit både en och två gånger? Kanske har du gjort det helt ovetandes om hur mycket socker de faktiskt innehåller?

De flesta av oss vet att en chokladkaka innehåller mycket socker också inte bör ätas varje dag, men hur många har koll på att en risifrutti innehåller så mycket som 6–8 sockerbitar? Eller att endast 2 dl fruktyoghurt kan innehålla hela 8 stycken sockerbitar och det tillsammans med lite fruktmusli kan bli hela 11 sockerbitar sammanlagt? Och hur ofta skickar vi inte med barnen en liten tetraförpackning med drycken MER när de ska på utflykten med klassen? Bara i den gömmer det sig runt 6 sockerbitar vilket kanske inte låter så mycket men med tanke på WHO:s (Världshälsoorganisationen) rekommendationer där ett barn bör få i sig 4–6 sockerbitar per dag blir det ganska tydligt, det betyder alltså att bara genom att dricka en MER har barnet fått i sig en hel dags rekommenderat intag av socker.

Så påverkas kroppen av socker
Tidigare har socker bedömts som onödiga kalorier, men helt ofarliga. I dag visar forskning att ett överskott av socker tvingar kroppen att omvandla socker till fett. Problemet verkar vara sockerarten fruktos, som finns i det vita sockret.

– Stora mängder fruktos höjer fettproduktionen i levern, vilket verkar kunna rubba ämnesomsättningen. Det kan i längden leda till att man utvecklar bukfetma och det som läkare kallar metabolt syndrom, säger Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och författare till ”Ett sötare blod” samt ”Det sötaste vi har”.

Ungefär en miljon svenskar lider av metabolt syndrom, de har höga blodsocker och rubbade blodfetter. Typ 2-diabetes är en ytterlighet av metabolt syndrom. De som har metabolt syndrom är vanligtvis överviktiga, men även normalviktig kan ha metabolt syndrom.

– Fetma är sannolikt inte orsaken till diabetes, det är endast ett symtom att man har en rubbning i ämnesomsättningen. Både metabolt syndrom och typ 2-diabetes ökar risken att drabbas av folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, cancer och demens, berättar Ann Fernholm.

Det dolda sockret
Hur mycket socker vi kan äta beror till stor del på hur mycket energi vi gör av med. Personer som är fysisk aktiva kan ta hand om mer socker än de som är lågenergiförbrukare.

– Däremot verkar söt skräpmat kunna påverka tarmfloran och det kan ingen motion skydda mot. Cirka 10-15 procent av svenska barn har i dag problem med magen. 

Socker finns inte enbart i sötsaker, det förekommer även i livsmedel som yoghurt, bröd och flingor. Cirka 80 procent av de livsmedel som finns att köpa i en butik är sötade.

– Vissa frukostflingor innehåller 40 gram socker per 100 gram. Äter man flingorna med sötad yoghurt kan en normalstor frukostportion motsvarar cirka 10 sockerbitar. Eftersom socker inte ger någon bra mättnadskänsla är det lätt att få i sig en stor mängd snabbt. Det är lätt att äta 200 gram gelégodis, däremot är det svårare att få i sig samma mängd fruktos från exempelvis frukt. Det skulle kräva att man åt cirka nio äpplen.

Bli av med sötsuget
Hur starkt suget efter socker kan bli råder det skilda meningar om bland forskare. En del menar att socker kan orsaka ett lätt beroende, andra att socker kan ge ett lika stort beroende som de tyngsta drogerna ger.

– En del personer vittnar om att de måste åka och köpa glass mitt i natten, då kan man behöva söka hjälp. Vill man bli av med sitt sötsug är det nolltolerans som gäller för de flesta, uteslut allt socker under en månad. Dock gäller det att man i stället äter sig mätt på bra mat vid måltiderna. Blir man sugen på något gott kan man i stället äta nötter eller vispad grädde med bär.

Socker är precis som alla andra näringsämnen inget du behöver vara rädd för om konsumtionen är inom rimliga mängder och när du själv väljer att äta det. Problemet är när du som vill minska intaget blir lurad. När olika produkter sägs vara ”hälsosamma” eller ”näringsrika”, men i själva verket är en riktiga sockerfällor. Du som vill ha koll på ditt sockerintag – ta för vana att se över innehållet på produkter du köper hem!

Text: Anna Lissjanis och Martina Norling

Erbjudande för dig som är mån om din hälsa – boka Holiday Club Åre´s träningspaket till 25% rabatt.

Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide! 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras