Så stärker du din inre hälsa och får bättre tankesätt – 7 enkla knep

Det är så lätt att hamna i dåliga tankebanor när livet inte känns på topp, men oavsett vad som tynger dig finns det alltid något som stärker din inre hälsa och får dig att må bättre. Sätt att ta hand om dig med det som gör dig gladare, mer välmående och kanske helt ändrar ditt tankesätt. Här ger vi dig några enkla knep.

Så stärker du din inre hälsa och får bättre tankesätt – 7 enkla knep


1. Skriv ner fem saker som du har att vara tacksam över.
Skriv ner fem punkter innan du går och lägger dig och påminn dig själv med dessa fem punkterna det första du gör på morgonen. På så sätt får du en bra start på dagen och du kommer känna dig glad hela dagen.

2. Ät det du och din kropp mår bra av. Kanske har du något din kropp inte tål, som ger dig ont i magen, gör dig uppblåst eller illamående? De flesta av oss vet vad vi mår bra av, så lyssna på din egen kropp. Skippa tidningsrubrikernas råd och ta hand om kroppen med det du vet den mår bra av.

3. Gör något för någon annan. Är det något som får oss att må riktigt bra inombords – då är det att hjälpa någon annan. Det är oftast de små gesterna som får vem som helst att skina upp av tacksamhet.

4. Träna precis vad du själv vill. Bara för att alla andra går på gym kanske det inte är någonting som du skulle kunna tänka dig. Det finns så mycket mer att testa och det är synd att begränsa sig. Gör det du vill göra – och strunta helt i vad alla andra gör. Träning ska vara kul och du ska må bra av det.

5. Gör en lista på allt som gör dig glad. Det kan vara en lista som du har i mobilen och fyller på så fort du kommer på något nytt. Försök även att uppnå minst tre av dem dagligen. För visst kan vi vissa dagar känna oss helt nere, då passar det bra att försöka bocka av sånt som du blir glad av.

6. Läs motivationsböcker och bli peppad. Någonting som alltid funkar när hjärnan säger åt en att livet är jobbigt, är att läsa motivationsböcker. Gärna några sidor innan läggdags och om så tiden finns till att läsa några sidor på morgonen. Ta dig tid att läsa motivationsböcker och få ett bättre tänk.

7. Umgås med människor som får dig att skratta. Finns det något bättre än att skratta ihop med sina absolut bästa vänner? Det kan vara nyfunna vänner eller gamla barndomsvänner – oavsett se till att alltid avsätta tid att umgås med människor som lyfter dig och som får dig att skratta varje gång ni ses.

 

Skribent: Sara Petrovic