Så tränar du för att undvika att bli skadad

Så tränar du för att undvika att bli skadad

De flesta motionärer tränar för att må bra, både fysiskt och psykiskt. Tyvärr kan felaktig träning ge motsatt effekt. Naprapaten Koray Özürküt, som träffar motionärer med skadeproblem, menar att de flesta tränar över sin kapacitet med för avancerade övningar. Många borde i stället börja med funktionell träning.

Funktionell träning är precis vad det låter som, nämligen träning som hjälper kroppen att fungera i det dagliga livet. Det handlar om övningar som bygger upp styrka, balans och smidighet inför rörelser som man gör till vardags, som att skotta snö eller lyfta in barnvagnen i bilen.

I övningarna används kroppsvikten och eventuellt ett gummiband eller en balansboll. Träningen involverar många muskler och innebär bättre hållning. Hållningen är något Koray Özürküt tycker att alla motionärer ska försöka förbättra.
– Har man god hållning så minskar risken för skador avsevärt eftersom alla muskler, leder och ledband då klarar av betydligt större påfrestningar, säger han.
De motionärer som får skadeproblem har ofta tränat över sin kapacitet.
– Vem som helst kan inte köra aerobics till exempel, säger Koray Özürküt och berättar att han har gjort funktionsanalys på motionärer som fått ont av att köra aerobics och då kommit fram till att flera muskler i kroppen inte fungerat som de borde.

För att slippa skada sig rekommenderar Koray att man besiktigar sin kropp med jämna mellanrum.
– En övning som kan fungera för en person kanske inte alls fungerar för en annan.
Ryggont och axelsmärtor är de vanligaste problemen som Koray stöter på hos motionärer.
– De som inte tränar alls har ofta problem med rygg och axlar, men även motionärer som tränar fel får liknande problem.
Koray Özürküts jobb handlar om att analysera patientens problem, behandla det, tala om orsaken till smärtan och ge råd och tips för att kunna undvika det framöver.
– Det är också vanligt att det krävs en funktions- och hälsoanalys på hela kroppen för att sedan skräddarsy ett kost- och träningsprogram.
– Alla kan och ska träna, men alla bör besiktiga sin kropp innan man börjar, menar han.

Text: Malin Björkqvist

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.