Rätt kläder för längdskidåkning – din skidguide del 3

kläder för längdskidåkning

Vi har skrivit om åkteknik, träningsupplägg, styrkeövningar och här – utrustning och kläder för längdskidåkning. 

Du som ska åka Vasaloppet, något annat skidlopp på en skidsemester har säkert varit igång ett tag, tränat och provat ut rätt kläder och utrustning, men annars är det inte för sent att börja nu. Fokusera på att toppa formen med mer grenspecifik träning och sug åt dig av de råd som passar dig.

I del 1 av vår skidguide kunde du läsa om bra styrketräning inför längdskidåkning, med upplägg och övningar. I del 2 gick vi inte på själva skidåkningen med tekniktips och skidträningsplanering. Näst sista delen får du här – med vad som är bra att tänka på gällande passande utrustning och kläder för längdskidåkning

Rätt utrustning och kläder för längdskidåkning

Det här är mycket av en smakfråga och därför bäst att prova ut själv, men det som framför allt är det viktigt:

  1. Att inte frysa eller svettas för mycket. Därför är lager på lager bäst. Mot huden ett underställ som både värmer och andas, utanpå det funktionsplagg som skyddar mot vind och släpper ut fukt. Är du frusen av dig – klä dig i många lager som du lätt kan slänga av eller knyta runt midjan under loppet.
  2. Se till att plaggen sitter bekvämt. De ska vara tillräckligt rörliga för skidtagen, inte skava eller prassla irriterande.
  3. Använd kläder och pjäxor du är van vid och sätt eventuellt på förebyggande skavsårsplåster där du vet att du brukar få skav, som hälarna.
  4. Skydda ”det som sticker ut” – händer, fötter, huvud, bröst och rumpa. Dessa kroppsdelar avger mycket värmeengergi, så var extra noga med vad du säter på dig här. Långa ullstrumpor, fleecemössa och tumvantar med fingervantar inuti är heta (!) tips.
  5. När det gäller längdskidor kan du antingen välja vanliga eller vallningsfria skidor med stighud som bara är att hoppa på, utan tid och kunskap om valla. Det enda minus är att skidorna inte går att skejta med eftersom stighuden hugger i och att du inte får den extrahjälp valla kan ge i form av glid. Precis som kläder – prova ut skidor i en butik där du får rätt spann – sen är det mer din träning, teknik och valla som gör skillnad.
  6. Andra bra prylar är ett midjebälte för bars, dricka, näsduk, mobil eller vad du vill ha med dig på turen samt en pannlampa för eventuell mörkeråkning.

Du missade väl inte del 1 av vår skidguide om bra styrketräning inför längdskidåkning, med upplägg och övningar, del 2 om tekniktips och skidträningsplanering, här i del 3 alltså om utrustning och kläder för längdskidåkning. I sista delen kommer du dessutom få några sista-minuten-tips inför ditt skidlopp. Missa inte det!

 

Text: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör

 

P.S. Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika träningsanläggningar, tips på häsloinriktade restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide!

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras