PT Lisa: Så kan du komma igång med träning – 7 tips

Dags att komma igång med träning efter sommaren? Kanske återgå till dina tidigare träningsrutiner, eller helt nya? Vid förstnämnda är det lättare, med både mentala målbilder, muskelminne och en struktur att återgå till, men hur gör du som aldrig tidigare tränat? Som behöver skapa en helt ny grund med nya rutiner?

Följande råd är främst riktade till dig som är ny inom träning, men kan givetvis appliceras även på dig som vill komma tillbaka till gamla vanor eller ta din träningsrutin till nästa nivå.

PT Lisa: Så kan du komma igång med träning – 7 tips

1. Lägg dig hellre på en ”för låg” nivå än för hög. Sträva efter mersmak framför blodsmak till en början – hellre lite mindre träning som faktiskt blir av än mördarpass som genomförs två gånger och aldrig mer.

2. Vid styrketräning – var försiktig med belastningen i början. Lär in övningen så att den sitter i benmärgen innan du börjar lassa på med tunga vikter. I en period av grundträning kan du använda en vikt som du kan göra ungefär 15-20 reps på, för att senare öka vikten och minska antalet reps när du vant dig vid träningen.

3. Vid konditionsträning – samma sak. Ett steg i taget. Öka tid/distans/frekvens och intensitet successivt. Börja förslagsvis med 2 gånger i veckan där du växlar gång med jogging tills du orkar springa hela rundan. Sen kan du öka distansen och kanske lägga in ett intervallpass i veckan. Här om varför det är bra att springa intervaller och tips på 5 upplägg.

4. Se till att få bra hjälp från början, exempelvis av en PT eller instruktör. Då och då stöter jag på människor som menar att de vill ”köra lite själva” innan de tar hjälp av en PT – men det är väl bäst att lära sig göra rätt från start än att behöva lära om? Med en tränares hjälp lär du dig att utföra övningarna korrekt samt får hjälp med ett upplägg som passar just dig.

5. Formulera VARFÖR du vill träna. Försök att hitta din egen, inre motivation. Varför vill du gå ner i vikt? För att kunna leka med dina barn utan att bli trött? Varför vill du bli av med det onda i ryggen? För att få bättre livskvalitet? Ett starkt varför är den bästa motivationen du kan få.

6. Gör något du tycker är kul. Träning ska absolut vara jobbigt, men fortfarande roligt och lustfyllt. Om det känns som en enda pina att gå till träningen varje gång – byt träningsform. Utbudet är oändligt – jag lovar att du kommer hitta något du älskar!

7. Ha tålamod! Det tar tid att skapa nya vanor och ibland kan du behöva tvinga dig själv till att träna i början innan den sköna känslan kommer. Ge det du satsar på ett par veckor och om det fortfarande känns motigt – se punkt 6 och läs 4 tips för motivation till motion.

Lycka till!

 

Tips: Lisa Johansson. För mer inspiration inom träning och hälsa – följ Lisas härliga blogg här.

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras