Nils Widlund: Det finns inga toppar utan dalar

Nils Widlund: Det finns inga toppar utan dalar

Nils Widlund är svenska Kung-Funs och kickboxningsvärldens absoluta stjärna, utöver åtta SM-guld har han även EM- och VM-titlar. Känd från både SVT och internationella tävlingssammanhang kommer Nils att med sin charm och kunskap hålla i passen “Självförsvar för kvinnor” på Hälsokicken den 20 augusti. Vi bad Nils dela med sig av sina bästa tips gällande kost och träning.

Nils Widlun

Yrke: Banktjänsteman
Aktuell med: Hälsokicken, VM i Sanshou, Indonesien i höst
Instagram: nisse261
Hemsida: nilswidlund.se

 

9 snabba hälsofrågor till Nils Widlund:

 

1. Hur ser din kost ut i dag? 
– Just nu käkar jag det jag vill äta. Det är ingen hårdsatsning just nu och då försöker jag njuta och slappna av lite. Jag undviker dock läsk, snacks och godis till vardags, men en fet sås tackar jag inte nej till!

2. Vilket är ditt bästa återhämtningsmål efter träning? 
– Jag brukar ta en protein- och kolhydratsshake, det är bekvämt. Sedan försöker jag äta riktig mat högst en timme efter träning.

3. Vad tränar du helst? 
– Jag tränar helst ett svettigt och tufft kampsportspass. Det blir ungefär två gånger i veckan för tillfället då det är mycket annat som ska hinnas med.

4. Vilken är din favorit träningsövning? 
– Sparring. Det finns inget roligare än att sätta ihop all sin träning i ett moment där allt sätts samman. Det är här man får ett kvitto på vad man har gjort bra och vad man behöver fila på.

5. Vilka råd skulle du ge till den som vill börja äta hälsosammare? 
– Först skulle jag ställa mig frågan vad jag vill med att äta hälsosammare. Sedan skulle jag sätta upp ett långsiktigt mål. Jag har sett många som kör för extremt. De äter endast kvarg och keso i några veckor vilket sedan blir för jobbigt vilket resulterar i att de sedan lägger ner för att gå tillbaka till hamburgare och Ben & Jerry’s. Ha en bra balans och var inte för extrem i början.

6. Dina bästa tips till den som vill komma igång med sin träning? 
– Hitta en träningsform du tycker är kul, sätt upp ett mål och sedan kör du!

7. Vad skulle du säga är nyckeln till att nå sitt hälsomål? 
 Att ha kul på vägen och att inte ge upp!

8. Vilket är ditt bästa knep att ta till när motivationen till att träna och äta hälsosamt sviktar? 
– Försök komma ihåg varför du började. Tänk även att det inte finns toppar utan dalar. Ta några dagar off och gör något helt annat. Sedan kommer du tillbaka med ny energi och kör vidare.

9. Vad ser du mest fram emot på Hälsokicken? 
– Att få träffa ett gäng sköna människor med bra energi!

 

 

Läs mer om Hälsokicken här


Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras