Motivation till motion med Lisas 4 supertips

Motivation till motion med Lisas 4 supertips

En vanlig orsak till att många slutar träna, kanske redan ett par veckor efter att de kommit igång, är brist på motivation. Kanske du saknar tålamod för att invänta resultaten du önskar? Kanske känns det som från början triggade dig plötsligt mest jobbigt? Men det häftiga är att allt det där sitter i huvudet, att du med rätt verktyg kan öka din motivation igen. Här ger vår bloggare PT-Lisa dig sina 4 bästa motivationstips.

Det som är så härligt med just motivationen är att du har alla möjligheter att skapa den själva. Därför behöver du aldrig vänta på att den ska infinna sig utan kan komma igång nu omedelbart. Inför den nya veckan vill jag ge dig mina bästa tips för hur du skapar och bibehåller motivation till motion.

Motivation till motion – Lisas 4 supertips

1. Hitta din grej. Det är svårt att känna motivation till något du egentligen inte vill göra. Så om du inte tycker om löpning, ha inte ett marathon som mål. Tvinga inte dig själv att gå till gymmet fem dagar i veckan om du inte alls trivs där. Gör istället någonting du faktiskt tycker är roligt och ser fram emot, så kommer det kännas mycket lättare att gå till träningen.

2. Sätt upp mål och delmål. Att ha ett mål att träna för kan göra mycket för motivationen, och få saker är så tillfredsställande som att faktiskt nå sitt mål. Formulera därför ett större mål som känns både utmanande och lockande, samt ett par mindre delmål som hjälper dig att hålla motivationen längs vägen. Glöm inte bort att fira när du når något av målen!

3. Definiera ditt varför. Sätt ord på varför du vill träna, definiera den djupliggande orsaken. Vill du leva ett starkt och friskt liv, orka leka med dina barn, känna dig stark eller undvika smärta från en gammal skada? Hitta ditt varför; det kommer att vara din främsta motivation.

4. Mät dina resultat. Att märka att träningen ger resultat gör det avsevärt mycket svårare att sluta, så kom ihåg att jämföra ditt nuläge mot var du startade. Resultatet kan dels vara kvaliteter som ökad styrka eller snabbhet, kroppsförändring, att du orkar träna hårdare eller att din livskvalitet ökat, att du sover bättre, trivs bättre i dig själv eller tycker träningen är roligare. Räkna alla framsteg!

Hoppas du får en riktigt bra träningsvecka nu, full energi och motivation. Heja! /Lisa

Text och foton: Lisa Johansson. För mer inspiration inom träning och hälsa – följ Lisas härliga blogg här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras