Mjuka upp ryggen med bakåtböjningar – 5 övningar i film

Många av oss spenderar mycket tid framför datorn, vilket gör oss framåtroterade i axelpartiet och stela i bröstryggen. Här kan bakåtböjningar vara en fantastisk motpol! Läs om fördelarna du får av att göra rörelsen och hitta din favorit bland fem olika i veckans träningsfilm.

En balanserad kropp är en välmående kropp. Därför är det nyttigt att göra motsatt rörelser mot dem du ofta gör i vardagen. Lätta på spänningar som lagrats kring bröstryggen, axlarna och hjärtat. Inom yogan sägs det även att bakåtböjningar kan få dig att släppa jobbiga känslor som satt sig som spänningar kring hjärtat. Att de får energin att flöda vilket hjälper dig att bli positiv, samt skapar balans i kroppen genom att fysiska och emotionella spänningar lättar.

7 fördelar med bakåtböjningar

  • Mjukar upp ryggen
  • Öppnar upp bröstet och hjärtat
  • Strechar axlarna, bröstet och hela framsidan av kroppen
  • Ger energi
  • Sägs kunna minska stress
  • Balansera ett stillasittande liv
  • Enligt yogan – hjälper oss att omfamna sårbarhet, kärlek och medkänsla

Här visar Anna Lissjanis dig några olika varianter. Testa dig fram och hitta en som passar dig!

Lätt till allt svårare – 5 bakåtböjningar

  1. Halv brygga
  2. Kamelen
  3. Brygga med avlastning av boll
  4. Hel brygga
  5. Ribbstolsbrygga

Tänk på att..

..backa eller avbryt om det gör obehagligt ont i en övning.
..att försöka förlänga ryggraden.
..skynda långsamt! Tvinga aldrig kroppen in i en bakåtböjning, det kan göra mer skada än nytta.
..även bygga jämn styrka för att balansera flexibiliteten.
..utföra övningarna säkert hellre än att komma så djupt som möjligt.

 

Linne och skor: Saucony´s Life On The Run-kollektion.

Text: Anna Lissjanis, personlig tränare och chefredaktör

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras