Missa inte Salomon City Trail – Sveriges första trail-lopp i innerstadsmiljö

Missa inte Salomon City Trail - Sveriges första trail-lopp i innerstadsmiljö

Salomon City Trail är Sveriges första trail-lopp i innerstadsmiljö och går av stapeln 24 april. SportHälsas träningsexpert Malin Bengtsson har intervjuat Camilla Ringström som kommer att hålla löpgrupper inför loppet.

Salomon City Trail

Salomon City Trail är Sveriges första trail-lopp i innerstadsmiljö. Under 2013 arrangerades loppet under namnet Urban Trail Sthlm.

Du kommer att springa i huvudstadens allra mest utmanande trappor och bakgator! Banan bjuder på kraftfull topografi och läggs på ovanligt skiftande underlag. Utgångspunkten är Kungsträdgården och fortsätter sedan mot Söders höjder med stadens olika landmärken som spektakulär bakgrund.
Loppet vänder sig till såväl högpresterare som jagar adrenalinkickar, som till nyfikna motionärer som vill upptäcka Stockholm från en annan vinkel. Och samtidigt ha en kul löparupplevelse tillsammans med andra.
Tävlingen går av stapeln den 24/4 2014 med start kl 19.00.
Banan springs på 7km och 14 km lång (två varv). Klasserna är dam och herr.
Mer information: salomoncitytrail.se

Hej Camilla, kan du inte berätta lite om dig själv och din bakgrund? 

Min bakgrund är inte så sportig eller idrottslig från första början. Jag började träna på gym i slutet av 90-talet när jag blev diagnostiserad depression av en läkare och sedan har jag utvecklat nyfikenheten till Athletic Fitness, landsvägscykling och löpning. Traillöpning, och gärna ultradistanser, är det som passar mig bäst just nu. I drygt tio år har jag varit PT och är nu inne på tredje året som egenföretagare där jag så gott som uteslutande tränar mina kunder ute i det fria. 

sites/default/files/Jag i visor_0.jpgCamilla Ringström

Salomon City Trail låter väldigt spännande, vad vet du om loppet? 

 Salomon City Trail arrangerades första gången förra året men då under namnet “Urban Trail”. Förebilden är ett äventyrligt stadslopp i Lyon i Frankrike som är väldigt populärt. I Stockholm blir det start och mål i Kungsträdgården och banan letar sig sedan genom Gamla Stan, Riddarholmen och upp till Skinnarviksberget på Söder. Det kommer till gator och platser dit man förmodligen inte hittar på sin “vanliga” löprunda. Varvet är 7 km och man kan välja att springa ett eller två varv.

 

Vilka passar loppet för och vad tror de den största utmaningen blir för deltagarna?

Loppet är tänkt att passa alla som är sugna på lite äventyr. Den största utmaningen kan bli att gatorna inte är avspärrade, utan att vi kommer att springa bland människor som rör sig i staden i sitt vardagsliv. Det gäller att vara vaken och alert på smala passager och i trappor. Det här är inget lopp man springer med musik i hörlurarna!

 

Du kommer ju hålla lite löpgrupper inför loppet, hur fungerar det om man vill delta?

 Jag håller i löpning med butiken (Norrlandsgatan 18) som samlingspunkt på torsdagsmorgnar 07.30. Det är helt gratis och vem som helst som orkar hålla igång ca 40 min är välkommen. Ingen föranmälan behövs, det är bara att dyka upp, ombytt och redo för löpning i ett nyvaket Stockholms City. I torsdags var vi aktiva i totalt 30 minuter och förflyttade oss 4 km. Det finns möjlighet att låsa in sin väska och det bjuds på frukt efter löpningen. Fokus är inte fart utan upptäckarglädje och gemenskap. Ett och annat tips när det gäller utrustning och löpteknik utlovas också.

 

Vad är dina bästa tips när det kommer till utrustning och förberedelser? 

 Salomon har tagit fram en hel serie kläder och skor som passar för den här typen av löpning, men givetvis går det bra att springa i det egna favoritmärket. Asfalt, betong och kullersten är ganska hårda underlag så om man inte är van vid det skulle jag rekommendera mjuka skor med stötdämpning. Personligen gillar jag kläder som inte fladdrar men allt fungerar givetvis bara det är mjukt och följsamt material. 

Jag tror att du förbereder dig bäst genom att löpa regelbundet två gånger i veckan eller mer. Ju mer specifikt du har möjlighet att träna, desto mer bekväm kommer du att känna dig på loppet. Testa att löpa i trappor, göra tvära svängar och skutta fram över kullerstenar. Men missa nu för all del inte att komma ut i naturen också, vilket jag tycker är speciellt härligt nu på våren!

 

Vad har du för egna mål med din träning den kommande tiden? 

 Mina egna mål är att springa både korta och långa traillopp och att cykla landsväg i England och Wales till förmån för Barncancerfonden i sommar. Årets längsta lopp kommer jag att springa i Frankrike i slutet av augusti, det är 145 km långt och har 10 800 positiva höjdmeter, vilket är nästan ofattbart mycket för någon som mest rör sig i terrängen kring Stockholm. Förra årets damsegrare hade en tid på 34,5 timme och det kommer jag inte att slå…

SportHälsas träningsexpert Malin kommer att fortsätta intervjua en träningsprofil varje vecka så håll koll på hennes blogg

Foto: Salomon City Trail

Text: Malin Bengtsson

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras