Med löfte om varmt vatten och tystnad

Med löfte om varmt vatten och tystnad

Avkoppling är inget man gör sig förtjänt av. Det är ett verktyg för att hantera livet. Bruset vi utsätter hjärnan för behöver få tystna ibland.
– Många missar att ha avkoppling som strategi i stället för belöning. Det handlar om att vara hållbar, säger Florence Cardell som nu jobbat med marknad och försäljning på Yasuragi i fyra år.

Om Yasuragi

Yasuragi är japanska för den långa sköna utandningen när man släpper taget och sjunker ner i en varm källa. Yasuragi är ett eget fristående varumärke, men ingår i Nordic Hotels & Resorts som är en del av Nordic Choice Hotels. Musklerna av en kedja, men utvecklar och driver verksamheten självständigt. 

Adress: Hamndalsvägen 6, Saltsjö-Boo, Stockholm.
Bokning: www.yasuragi.se 
08-747 61 00

Yasuragi grundades 1997 med ett koncept om att sälja varmt vatten och tystnad. Beläget vid vattnet i naturnära Nacka, men ändå nära storstadspulsen – till och med resan ut hit är avkopplande med naturutsikt och tyst promenad genom träportaler fram till hotellet vid havet.

Till Yasuragi kommer människor på sin fritid för att återhämta sig och hitta ny energi. Men minst lika många kommer hit för att ha möten och konferenser med sina företag eller organisationer. Florence berättar entusiastisk om Yasuragi som mötesanläggning.

– Det är viktigt att ta hela människan i beaktande när man skapar möten. Vi är inte endast arbetstagare, utan vi är framför allt människor som påverkas av olika omständigheter.


Yasuragi har med sitt unika koncept goda kunskaper om vad som får oss människor att prestera bättre. Under åren har man samlat kunskap om hur hjärnan och kroppen fungerar. Med ett stort utbud av aktiviteter och inte minst det japanska badet hjälper man mötesgrupper att skapa en bra balans under arbetsdagen.

– Det är inte alltid helt lätt för oss människor att skilja mellan jobb och fritid. Ibland är vi stressade på arbetet och ibland är det omständigheter i vårt privatliv som skapar stress, men vi är hela tiden samma person. Det är självklart viktigt för individen att ta ansvar för sitt eget välbefinnande, men här kan även företag lära en del av hjärnforskningen. En stressad person fattar oftare kortsiktiga beslut. Därför uppmuntrar vi de som bokar möten hos oss att om inte börja dagen i det japanska badet, så i alla fall bygga in väl avvägda pausaktiviteter i form av kanske meditation eller andra närvaroövningar i sin mötesdag. Det ger garanterat både mer kreativitet och energi.


För att förstärka möjligheten till återhämtning är det japanska badet på Yasuragi en mobilfri zon och här finns även en tyst lounge, inredd med ljuddämpande material. Som gäst kan man även välja helt tysta omklädnings- och tvagningsrum. Här är närvaron i det som är just nu högst påtaglig. Vissa forskare hävdar att mer eller mindre ständig uppkoppling går ut över vår kreativitet och den tid för eftertanke som uppstår när vi inte har något särskilt att göra. 

Jag frågar Florence om det är lätt att leva som de lär. Svaret blir att självklart finns även stress här, alla är vi människor. Yasuragi har dock satsat stort på att hjälpa sina medarbetare att hitta verktyg för att skapa en bra balans, dels mellan arbete och fritid, dels i det dagliga arbetet. Alla anställda har gått en introduktionskurs i Franklin Coveys ”De 7 Goda vanorna” och just nu pågår en sexton veckor lång mindfulnesskurs baserad på Googles Search Inside Yourself.

I de harmoniskt inredda lokalerna blandas människor av alla sorter som har förstått detta med att ta avkoppling på allvar. I långsam takt ser jag dem gå sakta iklädda den blåvita bomullsrocken, yukatan, med en badkorg i handen och tofflor på fötterna. Det skapar en gemenskap och ett estetiskt lugnt intryck att alla är ledigt och likadant klädda.  

– Det är med ödmjukhet och glädje vi ser våra gäster ta till sig vårt koncept. Särskilt glädjande är att allt fler företag förstår att använda sig av vår erfarenhet och våra flexibla lokaler för att skapa riktigt dynamiska möten som gynnar både företaget och den anställde, säger Florence som under åren själv har utvecklat konsten att ta hand om sig själv för att orka vara till för andra. På Yasuragi kallar man det ”Feel good – do good”.


Nytt inför vintern är den gemytliga Sakebaren som har känslan av en gränd i Tokyo och är den första i Norden. Och två av hotellkorridorerna har fått en ny kostym med inspiration från naturen utanför, för att skapa ytterligare lugn.

Med mycket trä, naturliga material som linne och skinn samt omsorgsfullt utvalda detaljer i keramik och metall får rummen en omfamnande känsla.

Även den största möteslokalen, Fuji, har fått ett nytt ansikte. För att förstärka närheten till naturen har man bytt färgställning i den 428 kvm stora lokalen. Färgerna går i grått, brunt och grönt, vilket skapar en känsla av att naturen utanför de stora väggfönstren fortsätter in i lokalen. Den populära lokalen används till allt från modevisningar och utställningar till galamiddagar och kongresser. I biosittning tar rummet 400 personer.


Florence Cardells egen Yasuragi-favorit är den japanska tvagningen, där man sittande på en liten träpall försedd med en träbytta och tvättlapp långsamt tvättar hela kroppen för att sedan sakta sjunka ned i en varm källa utomhus. Man brukar beskriva det som att det första steget renar kroppen, medan det andra att sjunka ned i varmt vatten är det som renar själen.

Text och foto: Julia Kimell 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras