Maximal nedvarvning på minimal tid – 4 tips

Maximal nedvarvning på minimal tid - 4 tips

I en stressig tillvaro kan det vara svårt att koppla av ordentligt och med marginellt med tid kanske inte en skogspromenad står högst upp på listan? För dig som ändå vill få tid till avkoppling ger Rebecca fyra tips som tar minimalt med tid, men tillåter dig att varva ner maximalt.

4 tips som ger dig nedvarvning i en stressig vardag

1. Fokusera på andningen. Ta en minut och bara fokusera på din andning 5 sekunder andas in och 5 sekunder andas ut.

2. Var i nuet. Försök att få in någon form av mindfulness under dagen, det kan vara något så simpelt som att verkligen tugga maten och känna efter hur den smakar. Ta in doften av nyklippt gräs, eller vad du nu kan tänkas gilla.

3. Må bra boken. Börja varje dag med att skriva ner tre bra saker hos dig själv. Ansluta sedan varje dag med att skriva ner tre bra saker du gjort under dagen. Detta får dig både att boosta självkänslan, men även tid för eftertanke och nedvarvning.

4. Träna. För att du på längre sikt ska bli mer tålig mot stress kan det vara en god idé att få in några träningspass i veckan eftersom träning sänker kroppens stressnivå.

Ta även en funderare på vad det är som gör dig stressad och hur du eventuellt skulle kunna stävja det? Kanske går det inte att lösa på kort sikt, men bara vetskapen om vad det är som gör dig stressad gör att du får lättare att hantera den stress som uppstår.

Text: Rebecca Sundholm. För mer inspiration från Rebecca – följ hennes inspirerande blogg här.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras