Må bättre och stressa mindre – 5 tips för ökat välmående

stressa mindre

Visste du att var åttonde svensk känner sig stressad till och från? Stress i vardagen är ett vanligt förekommande problem som med enkla medel faktiskt kan minskas. Här har vi samlat våra fem bästa tips för dig som vill minska din stress och öka ditt välmående. Livet är för kort för att stressa omkring, så låt oss göra det mesta av det.

Må bättre och stressa mindre – 5 tips för ökat välmående

1. Kartlägg din stress

Steg ett mot ett mer stressfritt liv är att kartlägga din stress. Vad är det som gör att du känner dig stressad? Har du en livsstil som innebär ett fullspäckat schema utan andpaus, eller kommer din stress inifrån? Ett hett tips är att skriva ner dina stressfaktorer för att få en god översikt över vad som får dig att känna dig stressad. Fundera också över vilka av dessa faktorer som du själv kan påverka samt vilka som ligger utom din kontroll.

2. Planera din tid

Genom att planera din tid kan du minska känslan av stress. Vilken typ av planering som fungerar bäst för just dig varierar. Somliga föredrar att planera digitalt, via en app eller kalendern i smartphone eller på dator, medan andra gillar att använda en fysisk kalender. Genom att planera slipper du plötslig stress samtidigt som du får möjlighet att strukturera upp dina dagar på ett mer konkret sätt. Det är vetenskapligt bevisat att hjärnan avlastas kognitivt när du skriver ner dina åtaganden, exempelvis i en att-göra-lista. Stressen över aktiviteten samt risken för att du skulle glömma bort något viktigt minskar markant vilket är mycket positivt!

3. Gör saker som får dig att må bra

Det kan förstås ta emot att planera in ytterligare aktiviteter i ett redan tight schema. Här vill vi poängtera att det handlar om att prioritera saker som får dig att må bra. Älskar du att springa? Gör det! Vill du unna dig en god middag med vänner? Gör det också! Tilläggas bör att det för somliga kanske inte är socialt umgänge som behövs, utan istället en stund för sig själv. Lägg tid på vad som får dig att må bra och ägna dig aldrig åt något som känns dåligt, bara för att du ”borde”.

4. Fokusera på det positiva

Med rätt inställning kan man förändra mycket! Är det en specifik händelse som orsakar din stress är det en god idé att sätta situationen och livet i perspektiv. Kanske är det inte hela världen? Lägg istället fokus på allt som är bra i ditt liv och lämna minimalt utrymme åt de negativa aspekterna. Det är lättare sagt än gjort, vi vet, men faktum är att man med lite träning kan nå ett förbättrat välmående genom att ha en positiv inställning.

5. Unna dig bra kost och fysisk aktivitet

Det kan kännas lockande att skippa träningen och spara tid genom att köpa med sig flottig hämtmat… Men (du har hört det förut och här kommer det igen), kost och motion kan göra underverk för ditt välmående! Unna dig bra och god mat som ger kroppen och hjärnan den energi den förtjänar och hitta en träningsform som du gillar. Yoga, löpning eller dans – vad du än väljer att ägna dig åt kommer den fysiska aktiveringen göra gott för både kropp och knopp.  

Så ja, nu har du fått ett gäng verktyg som vi hoppas kan få dig att stressa ned. Må gott, önskar vi på redaktionen!

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.