Lycklig kropp och själ med fysisk aktivitet

Att motion och fysisk aktivitet har en positiv effekt på kropp och själ råder det ingen tvivel om. Det finns gott om evidensbaserad forskning som säkerställer att människor som regelbundet motionerar har en betydligt bättre hälsa både fysiskt och psykiskt. Det finns oändligt med olika fysiska aktiviteter att välja mellan för motionären som söker den perfekta träningen.

En del människor har en fallenhet för att lätt uppskatta fysisk aktivitet, medan andra anser det vara rent motbjudande. Hur kommer det sig? Hur skapar man glädje i träning?Att kunna varva ner från en fysisk aktivitet är en viktig del för att korrekt tillgodose kroppen fördelarna med träning på bästa sätt. 

Mindfulness och hälsa

Regelbunden motion skapar inte bara en mer välformad kropp att vara glad över, det bidrar också i allra högsta grad med genomgående förbättrad hälsa.

  • Lev lyckligare, lyckokemikalier i hjärnan som Endorfiner och Serotonin frigörs genom fysisk aktivitet vilket bidrar till välbefinnande och en mental balans
  • Stresshormoner förbränns effektivt genom fysisk aktivitet 
  • Högt Blodtryck motverkas effektivt
  • Typ 2 Diabetes hålls proaktivt på behörigt avstånd
  • Gå ner i vikt genom att förbränna kalorier och kroppsfett
  • Förbättrad sömn och avslappning
  • Åldras långsamt med värdighet, lev livet med ett smickrande midjemått som håller sjukdomar på behörigt avstånd

Forskare menar att, om hälsofördelarna med motion kunde framställas i form av ett piller hade det setts som ett mirakelpiller som hållit många folksjukdomar i schack.

Man ska se motion som en aktivitet som hela tiden måste underhållas kontinuerligt. Tandborstning är en bra metafor. En bra tandborstning nån gång då och då är relativt meningslöst, det är något som konsekvent måste utföras hela sitt liv för att det ska positiv inverkan på hälsan. 

Varva ner med avslappnande aktiviteter

Efter ett intensivt träningspass är det mycket viktigt att låta kroppen varva ner och återhämta sig. Den obligatoriska soffan som finns i alla människors hem är en utmärkt utgångsplats att aktivt varva ner från fysisk ansträngning.

Det finns olika möjligheter till avslappnande mental stimulans genom:

  • Läsa en god bok är en avslappnande aktivitet som stillar sinnet och stimulerar fokus
  • Meditation, är en form av aktiv avslappning som släpper spänningar i muskler och sinne
  • Spela brädspel som Schack eller till och med Online Casino på internet som stilla sysselsättning att stimulera fokus och logiskt tänkande

Skapa självkänsla med träning

Struktur och målsättning gör att människan som individ mår bättre. Människans psyke mår bra av tydliga vanor och struktur i vardagen, det gör att vi känner oss bekväma med oss själva. Att sätta mål för sin träning som stegvis uppnås bidrar till ökat självförtroende som sprider sig till alla delar av ens liv. Motion och träning kan vara en viktig del av en individs självförverkligande om det struktureras på rätt sätt. Fina prestationer i ett område ökar chansen att nå sina mål i ett helt annat orelaterat område, hur ologiskt det än kan låta. Det handlar om att skapa en positiv kedjereaktion som matar sig själv med små framgångar som livnär varandra.

Hitta lycka i träning

Det är relativt lätt att tolka kroppsspråk på människor som motionerar, vissa människor studsar fram med en graciös spänst, där varenda steg ser ut att vara laddat med positiv livslust. Medan, motion hos andra människor är ansträngning och lidelse personifierad. Vad är skillnaden mellan dessa individer?

Att hitta lycka och lust till motion och träning låter på ytan väldigt enkelt men det är mer komplicerat än så, det är svårt att bestämma att en aktivitet ska vara rolig på beställning. Lyckligtvis finns ett oändligt urval av motionsaktiviteter och sporter, allt från snabba explosiva övningar till långsamma promenader, beroende på behov. 

Uppväxt med idrott

Det är lätt att ha en god relation till motion och träning när man idrottat mycket som barn, man har byggt upp ett undermedvetet arkiv fyllt  med positiva minnen som väcks till liv så fort man börjar motionera.

Att bli svettig, utmattad och full av mjölksyra har plötsligt en stark undermedveten förankring till lyckliga barndomsminnen. Dessa normalt sett ganska obekväma symptom är starkt kopplade till skratt, lycka, samhörighet, som väcks till liv av en positiv mental förankring av fysisk aktivitet som nånting bekant och trevligt. 

Är man ny inom träning bör man skynda långsamt, det viktigaste är att man skapar en positiv grundupplevelse innan man trappar upp träningsmängden till större ansträngning. Blir ansträngningen för stor, för snabbt, tar lätt de negativa krafterna över, man tappar lust och börjar skjuta upp träningen och en negativ spiral skapas.

Hur skapar man en rolig träning?

Det bästa sättet är kanske att gå med i en liten träningsgrupp för nybörjare genom att söka på facebook, lokala gym, vänner osv. Genom att svettas igenom ett träningspass i gott sällskap, skapas en positiv samhörighet som får oss människor bekväma. En känsla av att passas in i en grupp är ofta mental massage, en känsla man vill uppleva igen (om man inte är en ensamvarg förstås). 

Att träna i grupp skapar positiva band på många vis. Att bevisa sig själv för andra människor är ofta en större motivation än enbart individuellt självförverkligande. 

Att träna i grupp skapar en plikt och man vill inte svika gruppen. Vissa människor har mer pliktbenägenhet till en grupp än sig själ som individ, ens självrespekt är alltså förankrad till den grupp man tillhör. När man uppnått ett mål tillsammans med sin grupp blir segerns sötma extra välsmakande. Att dela en seger med andra människor, en seger man tidigare inte trodde var möjlig  skapar väldigt starka sociala band och man har god möjlighet att träffa nya trevliga vänner. 

Förnuft och Känsla

När man initialt börjar träna uppstår återkommande inre konflikter som på allvar testar ens disciplin, ett krävande mentalt arbete med känslomässiga behov som omedelbart vill avvika från motionsschemat. 

För att börja träna framgångsrikt krävs en intellektuell ärlighet och insikt, där man iakttar sina känslor som säger att man inte ska träna, varför de uppstår, samtidigt ha en plan som proaktivt hanterar exakt denna situation som garanterat kommer att uppstå, så man vet hur man ska agera när sinnet vill strejka.

Enligt studier tar det 66 dagar för att en vana ska accepteras av det undermedvetna och faktiskt bli en vana som kroppen tolkar som ett normalt beteende. Med andra ord krävs det en stor ansträngning för att normalisera ett nytt beteende i ens vardag. 

I början är viljan en skör tråd som lätt brister av minsta påfrestning. Upprepade små framgångar av små sköra trådar resulterar snart i en slitstark vajer som inte brister för något. När man format sina tankar och vanor i linje med varandra, när kropp och själ instinktivt drar åt samma håll går man inte att stoppa, så fort man avviker från att träna kliar det i kroppen och man vill omedelbart återuppta sitt hälsosamma leverne. När man upplever detta scenario vet man att en personlighetsförändring inträffat till det önskade.

Att träna som van idrottare är inte någon mental ansträngning alls, det är vardaglig rutin. Däremot, är man inte van vid att träna men ändå fattat beslutet att kämpa sig igenom ett hårt träningspass, förtjänar man all beröm och applåder, bokstavligt talat. Positiv uppmuntran hjälper att normalisera en god vana som tidigare är förknippad med låg självkänsla, att bryta ett destruktivt mönster. Bra prestation förknippat med beröm gör underverk för självbilden. 

Kör hårt, ha skoj!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras