Krister Lindströms bästa löpartips

Krister Lindströms bästa löpartips

Löpsäsongen börjar ta fart på allvar och den stora löptrenden fortsätter att öka runtom i landet. SportHälsa tog tillfället i akt att intervjua Krister Lindström, en av grundarna till Jogg.se för att ta del av hans bästa löpartips.

Jogg.se

Jogg är en social mötesplats där du bland annat kan skriva träningsdagbok, diskutera i forum och ta del av andras träning och träningsprogram.

Jogg.se startades av Krister Lindström och Niklas Karlsson med idén att skapa en träningsdagbok online för att peppa varandra och ha koll träningen. Idag är Jogg störst i Sverige på löpning. Tillsammans med Cykla, Tri, Skid och Svettig samlas Sveriges aktiva i en stor träningsfamilj på jogg.se.

Vilka är de största fördelarna med löpträning?
Vi är skapta för att springa och människan är en långdistanslöpare. Det är en enkel träningsform, du kan i stort sett springa var du än befinner dig. Samtidigt som du tränar och kickar igång lyckohormonet endorfiner får du njuta av frisk luft och natur. Löpning är välmående, vi mår bra av att springa!

sites/default/files/Download.aspx_.jpegKrister Lindström

Vilka är dina bästa tips för att komma igång med löpningen?
Först och främst – gör det bara. Var nöjd med det du presterar, oavsett om du bara springer 15 minuter. All träning är bra träning. Tänk mindre på resultatet och mer på din hälsa. Kroppen behöver vänja sig vid löpning, går man ut för hårt är det lätt att skada sig eller tappa motivationen.

Hur gör man för att behålla motivationen?
Precis som många andra motiveras jag av att skriva träningsdagbok. Det gör att man får en bra överblick av sin träning och utveckling. Genom att följa upp sina framsteg motiveras man att bli bättre. På Jogg.se kan du förutom att skriva ned dina träningspass ta del av andras träning. På så vis inspireras och motiveras man av andra. Sedan är det bra att träna tillsammans. Man peppar varandra och träningen blir roligare om man har någon att prata med. Dessutom är det är svårare att hoppa över ett inbokat träningspass.

Vilken utrustning ska man satsa på?
Utrustningen behöver inte vara avancerad, huvudsaken är att löpningen blir av. En del motiveras av att ha snygga träningskläder och häftiga prylar men det är absolut inget måste. Viktigast är att satsa på bra skor, de ska vara bekväma och passa ditt löpsteg. Bäst är att prova ut ett par hos en återförsäljare som analyserar ditt löpsteg.

Vilka är de vanligaste orsakerna till löparskador?
Att man går ut för hårt och springer för fort, kroppen behöver vänja sig. Istället för att springa snabbt på en viss tid är det bättre att sänka tempot och springa under en längre tid. Löpningen blir mer skonsam om du varierar tempo, underlag och distans. Var snäll mot dig själv och lyssna på din kropp.

Hur kan man förbättra sitt löpsteg?
Det tar lite tid att få in rätt teknik. Man kan börja med att luta sig lite framåt och försöka att sätta ned foten under sig istället för framför. Till en början är det bra att inte ta för långa steg eftersom det är väldigt påfrestande för kroppen. Känn efter vad som känns naturligt, övning ger färdighet!

Läs mer: 6 snabba tips – så kommer du igång med löpningLöpprogram för nybörjare

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras