Kom igång med löpningen

Kom igång med löpningen

Funderar du på att börja träna löpning? Grattis, det är en väldigt bra fundering som kommer att gynna dig på många sätt. För att löpningen inte bara ska stanna vid en fundering vill SportHälsa ge dig några tips:

Unna dig bra utrustning
Löpning är enkelt och du behöver inte speciellt mycket utrustning. Just därför kan det vara värt att unna dig bra grejer, ett par utprovade löparskor, snygga och sköna löparkläder och kanske även en pulsklocka. Träningen blir faktiskt roligare med bra grejer!

Gå ut lugnt och ha tålamod
I början är det viktigt att köra korta pass, inte längre än en halvtimme för att komma in i löpningen och känna glädje vid varje pass. Hitta en runda som känns lagom för dig och spring den tills den inte är utmaning nog. Utöka då, men låt det ta tid och utöka långsamt.

Bestäm vilka dagar du ska springa
Bestäm antingen några dagar varje vecka som du alltid springer på, alternativt gör en plan i början av veckan. Boka in löpning i kalendern och bestäm dig för att följa din plan fullt ut. Det är en utmaning och det gäller att ta kontrollen över viljan.

Hitta en träningspartner
Att springa tillsammans med någon är det bästa du kan göra i början. Dels peppar ni varandra att kanske hålla ett lite högre tempo dels är det mycket mycket svårare att hoppa över träningen om du bestämt med någon annan. Dessutom är det väldigt trevligt att samtidigt som löpningen även få en pratstund, antingen under passet eller efteråt.

Välj inspirerande musik
Om du inte har möjlighet att springa ihop med en partner kan musiken i örat bli som en partner. Gör en spellista med inspirerande låtar med mycket go i. Med snabba låtar i örat ökar frekvensen i stegen nästan automatiskt. Vem vill inte springa i takt till sin favoritlåt?

Skriv upp vad du tränat
Skaffa en form av träningsdagbok. Det behöver inte vara någon avancerad, utan din vanliga kalender eller en papperslapp på kylskåpet fungerar bra. Det viktiga är att du skriver upp varje pass och kan gå tillbaka och se hur du tränat och se hur du utvecklats.

Välj en tävling som ett långsiktigt mål
Det finns massor av olika löpartävlingar, allt från fem kilometer ända upp till marathon. Välj en tävling i din närhet som känns som en fullt möjlig utmaning. Anmäl dig direkt, då vet du att tävlingen kommer närmare och närmare och den blir en morot för att faktiskt bege sig ut och träna även de dagar suget inte är så stort.

Variera träningen
När du har kommit igång och hittat en form som passar dig är det viktigt att utveckla den och variera träningen. Byt runda, variera längden och försök variera farten. Att ha sin runda och sin fart och springa den flera gånger i veckan är bra, men det är ännu bättre att variera. Då utvecklas både hjärtat och hela kroppen mer.

Lycka till!

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.