Kan du träna med alkohol i kroppen?

Kan du träna med alkohol i kroppen?

Har du unnat dig goda drinkar, ett par glas rosé på verandan eller några öl på stranden tillsammans med vännerna i sommar? Vad härligt, men samtidigt kan det vara skönt att komma tillbaka till rutinerna igen, speciellt om du satsar på din träning. För hur påverkar egentligen alkoholen din kropp och prestationsförmåga? Kan du träna med alkohol i kroppen?

Alkohol har som vi vet sedan tidigare en negativ påverkan på kroppen, visste du att alkohol i vissa fall kan försämra din prestation- och återhämtningsförmåga upp till 60 timmar efter intaget av alkohol?

Detta innebär inte att det är meningslöst att träna dagarna efter en fest eller liknande men träningseffekten blir inte lika stor, vätskebalansen rubbas och sömnbrist är vanligt. Kroppens förmåga att bygga muskler försämras mer än uthålligheten vilket innebär att ett konditionspass påverkas mindre än ett styrkepass dagen eller dagarna efter intaget av alkohol. Är du nyfiken på hur det går till när alkoholfritt vin tas fram och tips på viner rekommenderar vi denna artikel, där processen förklaras.

När vi dricker alkohol påverkas alla våra organ och i princip hela kroppen:

• Hjärnan: Även om du bara dricker en liten mängd alkohol så försämras reaktionsförmågan, minnet och tankeförmågan.

• Hjärtat och kärlen: Så länge du dricker en lågt – måttlig mängd alkohol så har det inte visat sig vara skadligt för hjärta och kärl. Om du däremot har ett högt intag så ökar pulsen, blodtrycket och risken för olika slag av hjärtarytmier blir större.

• Magen: Konsumerar du mycket alkohol ökar du risken att drabbas utav magkatarr och sur mage.

• Blodet: Benmärgens förmåga att bilda blodkroppar hämmas vid konsumtion av alkohol och kan leda till blodbrist.

• Skelettet: Vid hög konsumtion av alkohol löper du större risk att drabbas utav benskörhet och gikt.

• Huden: Här ökar risken eller förvärrar hudsjukdomar som psoriasis, eksem eller andra hudbesvär vid en hög alkoholkonsumtion.

• Levern: Levern är nog de organ som de flesta kan relatera till när det gäller alkohol och vet att det kan få en skadlig effekt. Alkoholen ökar risken för levercancer och är en stor orsak till fettlever, skrumplever och hepatit.

• Fertilitet: Fertiliteten minskar hos både kvinnor och män vid en hög alkoholkonsumtion.

För en vanlig motionär som tränar några pass i veckan och har som mål att må bra har inte alkoholen i en låg till måttlig mängd någon större inverkan. Du kan självklart fortsätta att unna dig det där goda rödvinet till maten, den där exotiska drinken på takterrassen eller ölen framför fotbollsmatchen på tv:n trots att semestern kanske är slut och sommaren sakta går över till höst utan att få dåligt samvete.

Hitta balansen, det där som gör att just du mår bra och njuter av livet!

Text: Martina Norling

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration!

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras